Diefstal bij Albert Heijn neemt laatste jaren toe
Terwijl concurrent Jumbo open kaart speelt over stijgende verliezen door diefstal, hult Albert Heijn zich in een waas van geheimzinnigheid. Er zijn echter duidelijke aanwijzingen dat er ook bij deze supermarktketen de laatste jaren veel meer wordt gestolen.
Jumbo leed in 2023 voor 100 miljoen euro schade doordat veel producten uit de winkels werden meegenomen terwijl ze niet werden afgerekend. Het bedrijf wijt dat deels aan de introductie van de zelfscankassa. Om die reden heeft het allerlei maatregelen aangekondigd, waarvan er sommige al worden ingezet. Zo breidde de keten het aantal controles fors uit.
Het is onduidelijk waarom Albert Heijn geen cijfers over diefstal verstrekt. Na aandringen willen woordvoerders van het bedrijf wel toegeven dat diefstal een probleem vormt, maar getallen of oorzaken van een eventuele toename noemen, is duidelijk een brug te ver. Dat geldt zowel voor het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam als voor dat van het concern Ahold Delhaize, waarvan de keten deel uitmaakt.
Shrink
Daarmee is het laatste woord echter niet gezegd. Ahold, waarvan behalve Albert Heijn de Belgische supermarkten van Delhaize en bedrijven als Bol en Etos deel uitmaken, houdt bij hoe de kosten van het bedrijf zich ontwikkelen. Een deel ervan is te wijten aan het bederven van producten, beschadiging, diefstal en het doneren aan voedselbanken.
Die vier kostensoorten telt Ahold jaarlijks op. Het bedrijf noemt de uitkomst van die som shrink. Daarbij gaat het om enorme bedragen. En, opvallend, er is de laatste jaren sprake van een flinke stijging. Zo bedroeg de shrink in 2023 een bedrag van 2,1 miljard euro. In 2022 was dit 1,9 miljard en in de jaren ervoor lag de kostenpost steeds rond de 1,5 miljard. Ook in procenten van de omzet nam de shrink toe, van 2,1 procent in 2020 tot 2,4 procent in 2023.
Verspilling
Die stijging kan meerdere oorzaken hebben, maar het is aannemelijk dat de toename vooral het gevolg is van diefstal. De kosten voor het bederven van producten nemen namelijk af, zo blijkt uit het duurzaamheidsverslag 2023 dat Albert Heijn enkele maanden geleden heeft gepubliceerd.
Daarin is te lezen dat het bedrijf zich inzet om voedselverspilling tegen te gaan en dat met succes. Sinds 2016 is Albert Heijn erin geslaagd om de verspilling per kilogram verkocht voedsel met 13 procent terug te brengen.
Dan resteren de kosten van beschadiging en donaties aan voedselbanken. Gezien de gestegen efficiëntie in de winkels en bij de distributie is het zeer onlogisch dat het aantal beschadigingen sterk is gestegen.
Zelfscankassa
Wat de donaties aan voedselbanken betreft: die organisaties klagen de laatste jaren dat supermarkten minder producten aan hen leveren. Niet zonder reden. In 2022 konden de voedselbanken 5 tot 10 procent minder uitdelen dan in het jaar ervoor en in 2023 daalde de hoeveelheid etenswaren die ze ontvingen met bijna 20 procent. Albert Heijn is hun grootste leverancier, maar levert steeds minder, zo blijkt uit het duurzaamheidsverslag van de keten.
De conclusie mag dus worden getrokken dat de stijgende kosten van supermarkten voor een flink deel worden veroorzaakt doordat er meer wordt gestolen. Opvallend is daarbij dat er vooral in de laatste paar jaar sprake is van een kostentoename. In hoeverre heeft dat te maken met het oprukken van de zelfscankassa?
Albert Heijn houdt zich op de vlakte. Een woordvoerder geeft aan geen duidelijk verband te zien tussen die ontwikkeling en winkeldiefstal. Het zou echter verbazingwekkend zijn als een bedrijf als Jumbo extra schade lijdt door de komst van zelfscankassa’s en Albert Heijn niet.