Vrachtwagenchauffeur Damian lost niet alleen op vierhoog, maar ook in een kelder
Damian Besselsen (27) rijdt ’s winters heel de week voor King Fish Selection. ’s Zomers stuurt hij twee dagen voor de firma uit Nijkerk en werkt hij drie dagen bij Zeumeren Watersport.
Damian en collega Fons Molen klauteren de laadbak in van de blauwe DAF XF 105 460 met bijna een miljoen kilometer op de teller. Met een bon in hun handen verzamelen ze de orders en stapelen dozen en blikken voor de laadbakdeur. Ze stappen het trapje af, de laadbak uit en stapelen de zakken meel, schoonmaakmiddelen en olie op de steekwagens. Ze steken met de volle steekwagens de weg over en openen een kelder van een Chinees-Indisch restaurant tegenover het Centraal Station van Maastricht.
Fons kruipt de krappe kelder in en Damian geeft de zakken en blikken door. Eerst lossen op vierhoog met een krappe lift en nu onder de grond. Het kan verkeren. Fons stapelt de zakken en dozen keurig op in de ondergrondse opslagruimte. De zogeheten sjouwfeurs hebben de goederen zo drie, vier keer in de handen. Over klantenservice gesproken! Het opgestapelde lege fust nemen ze retour. „De fysieke handelingen van dit werk vind ik juist een voordeel”, zegt Damian. „Al ben je na een dag lossen soms bekaf.”
Damian sluit de kelder af. We rijden door naar de laatste klant en dan zit het rondje om de kerk in Maastricht er op. Damian steekt zijn truck achteruit het Monseigneur Vranckenplein op en parkeert naast de rooms-katholieke kerk uit 1897. Hij trekt zijn laatste diepvriesgarnalen, smaakversterkers en oriëntaalse sauzen het sushirestaurant in.
Sjaak van de Groep rijdt mee met vrachtwagenchauffeurs.