Alleen het Evangelie is gratis op Schoonhovens Zilverdag
Bij edelsmederij ”Hemels goud” in Schoonhoven is het druk op deze tweede pinksterdag. Honderd meter verder staan de deuren van de Grote Kerk open. Daar wordt een schat aangeprezen die niet vergaat. Groter contrast is niet denkbaar.
Ondanks de enorme hoosbuien die tot in de middag de kijk- en kooplust op de Nationale Zilverdag onderbreken, spreekt de organisatie van het jaarlijkse evenement in zilverstad Schoonhoven van een groot succes.
Volgens woordvoerster Machteld Zijdel is het met 20.000 gasten gezellig druk. „Zo’n 40 procent van de bezoekers komt ieder jaar terug. We hebben dit jaar naast 83 gewone kramen ook twintig stalletjes voor jong talent. Dat zijn beginnende ondernemers die hier hun zelfgemaakte sieraden verkopen. Ook de horeca profiteert van deze dag.”
Geheim
Een van de topverkopers maandag is Suisse Juwelier uit Den Helder. „Dit is the place to be”, legt eigenaar Rob Mantje uit waarom hij hier staat. Samen met zijn drie zoons komt hij armen, ogen en benen tekort. „Vanmorgen was het zo druk dat de mensen drie rijen dik voor mijn uitstalling stonden.” Het geheim van de (edel)smid is volgens hem de combinatie van betrouwbaarheid („wij bestaan al 41 jaar”), vintageproducten en eerlijke prijzen.
Mevrouw Philips uit Antwerpen is een van zijn klanten. „Ik kom vooral kijken en ideeën opdoen. Zelf werk ik ook met zilver.”
Terwijl ze verder snuffelt staan anderen te dringen om haar plek in te nemen, maar de Belgische weet van wanten. En helemaal als ze een bekend stukje België ontdekt tussen de 2000 verschillende items. „Zet maar in de krant dat ik 123 kilometer heb moeten reizen om hier Manneken Pis te kopen.” Het zilveren kleinood wisselt snel van eigenaar.
Zilverprijs
De zilverprijs is de laatste maanden enorm gestegen, vertelt de Helderse juwelier. „In november was die nog 660 euro per kilo. Vanmorgen werd er 930 euro geboden.”
Hij bevestigt de indruk van organisatiewoordvoerster Zijdel dat een groot deel van de bezoekers van de Zilverdag ieder jaar terugkeert. „Vanmorgen was hier een vrouw die al voor het vierde achtereenvolgende jaar iets kocht voor haar kleinkinderen.” Voor korting moet ze echter niet bij Mantje zijn. „Sinterklaas is al een tijdje het land uit. Mijn prijzen zijn verhoudingsgewijs al laag.”
Op enkele meters van de Grote Kerk kijkt Liza Anna ’t Mannetje uit Barendrecht haar ogen uit. Samen met haar ouders, zusje en broertje bezoekt ze de Zilverdag. Vanmorgen zijn ze naar de kerk geweest en nu bezoeken ze Schoonhoven om te kijken en misschien te kopen. „Als we genoeg tijd hebben gaan we overal even kijken. Ik heb zakgeld bij me en als ik wat leuks zie, mag ik dat kopen.”
Grote Kerk
De hoosbuien bezorgen de vrijwilligers van de hervormde gemeente van Schoonhoven extra werk. Niet alleen zoeken de mensen een droog plekje in de Grote Kerk, maar het buitenterras moet ook naar binnen verplaatst worden. De grote pan waarin voor een aantal goede doelen hamburgers gebakken worden, raakt vol water.
„Goud of zilver hebben we niet; wij geven de mensen een veel kostbaarder bezit” - Kees Codée, jeugdouderling hervormde gemeente
Om de Zilverdaggasten met het Evangelie in aanraking te brengen en de kas voor de uitgezonden evangelisten aan te vullen, is de dienst deze tweede pinksterdag vervroegd naar 9 uur. Na afloop staan zeven mensen klaar om de bezoekers rond te leiden.
„Goud of zilver hebben we niet”, legt jeugdouderling Kees Codée uit. „Wij geven de mensen een veel kostbaarder bezit: het Evangelie. Gratis.”