EconomieCruiseschepen

HAL keert Amsterdam de rug toe

De Holland America Line (HAL) keert Amsterdam de rug toe. Dit jaar zal er nog vier keer een HAL-cruiseschip aanmeren in de hoofdstad, vanaf 2025 en verder nul keer. De HAL wil zich concentreren op Rotterdam.

Riekelt Pasterkamp
6 May 2024 20:46
Cruiseschip Rotterdam VII in Rotterdam. De gemeente Amsterdam wil alleen nog uitstootvrije cruiseschepen in de haven zien. beeld TekstPast
Cruiseschip Rotterdam VII in Rotterdam. De gemeente Amsterdam wil alleen nog uitstootvrije cruiseschepen in de haven zien. beeld TekstPast

„Dit is ons thuis”, zegt Gus Antorcha, CEO van Holland America Line, in Hotel New York in Rotterdam. „De mensen hier zijn trots op en voelen zich verbonden met de Holland America Line.”

Support betekent ook business, rekent Antorcha voor. Een zogenaamde ‘call’ (aankomst en vertrek van een cruiseschip) levert de economie van de stad 700.000 euro op. Voor dit jaar verwacht de Amerikaanse topman dat Rotterdam 16,5 miljoen euro aan inkomsten kan binnenhalen, volgend jaar 19 miljoen.

Dat de maatschappij –die in 2023 haar 150-jarig bestaan vierde– banden heeft met Rotterdam is helder. Het historische hotel op de Kop van Zuid was vroeger het hoofdkantoor van de HAL. Alle HAL-cruiseschepen zijn geregistreerd in de Maasstad, hebben een Nederlandse kapitein en de vaderlandse driekleur op het achterdek. En deze zomer zullen ze weer regelmatig afmeren in hartje stad. „Dit jaar achttien afvaarten”, aldus Antorcha. „In 2025 10 meer en in 2026 maar liefst 36 keer.” Daarvoor zet de HAL vanaf 2025 twee schepen in: de Rotterdam VII en Nieuw Statendam.

Amsterdam zal de Nieuw Statendam dit jaar nog maar vier keer zien, de laatste keer op 7 september. Daarna is het voorbij. Het besluit heeft alles te maken met het voornemen van het gemeentebestuur van Amsterdam om (grote) cruiseschepen te weren uit de stad.

Maar ook in Rotterdam zijn er bedenkingen bij het vervuilende imago van cruiseschepen. Antorcha: „We moeten als cruisemaatschappij veel beter uitleggen wat we allemaal doen aan duurzaamheid.”

Aan boord van de elf HAL-schepen wordt afval gescheiden en gebruikt water gereinigd. Er loopt een proef met biobrandstof. Opmerkelijk echter is de keuze van de rederij om haar nieuwe vlaggenschip, de Rotterdam VII, op (weliswaar zwavelarme) gasolie te laten varen, terwijl andere cruisemaatschappijen wel overschakelen op schonere brandstoffen, zoals vloeibaar aardgas (lng). Vergeleken met stookolie leidt gebruik van gas tot 75 procent minder uitstoot van stikstof en fijnstof en 90 procent minder zwavel.

„We moeten als cruisemaatschappij veel beter uitleggen wat we doen aan duurzaamheid ” - Gus Antorcha, CEO Holland America Line

Walstroom

De gemeente Amsterdam –vanwaaruit de Rotterdam VII in de zomer van 2022 nog bijna wekelijks vertrok– wil vanaf 2030 alleen nog uitstootvrije cruiseschepen in de haven toestaan. Rotterdam zet in op walstroom, zodat schippers in de haven hun motoren kunnen uitschakelen omdat ze elektriciteit van de kant halen. De voorziening kost 22,5 miljoen euro en komt in de cruiseterminal, wat een rijksmonument is. In het laatste kwartaal van dit jaar moet de installatie gereed zijn.

Binnen Europa gaan Duitsers het meest op cruise: 2,5 miljoen passagiers in 2023, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje en Frankrijk. Nederland komt met 120.000 passagiers in 2023 op de zesde plek. Veruit het populairst is de zevendaagse trip naar Noord-Europa. Nico Bleichrodt, de Nederlandse topman van HAL, is ervan overtuigd dat hoe meer schepen er vanuit Nederland vertrekken, hoe meer passagiers hij over de streep kan trekken.

Om twijfelaars –en uitgekiende vakantiegangers– te interesseren introduceert de Holland America Line het Standby Program. Belangstellenden kunnen zich tegen een aantrekkelijk tarief inschrijven op een cruise die binnen enkele maanden vertrekt vanuit Nederland. Twee tot zeven dagen van tevoren krijgen ze te horen of er plek is.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl
Meer over
Toerisme

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer