Veel verborgen armoede bij horecaondernemer en winkelier
Rekeningen die zich opstapelen en amper geld voor de boodschappen. Dat is dagelijkse kost voor veel ondernemers in de horeca en (detail)handel.
Het gaat met ondernemers in de horeca en de (detail)handel, veelal winkeliers, een stuk slechter dan een half jaar geleden. In deze sectoren, die het hardst werden getroffen door de overheidsmaatregelen tijdens de coronapandemie, heerst momenteel veel verborgen armoede.
Dat beeld komt naar voren uit de nieuwste Kleinbedrijf Index, die vrijdag verscheen. Aan het onderzoek werkten in totaal ruim 1300 zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) en kleine bedrijven mee, samen goed voor een derde van de werkgelegenheid in Nederland.
De meeste horecaondernemingen hebben er moeite mee om hun rekeningen op tijd te betalen, constateert de graadmeter voor het ondernemersbestaan, die onder meer kredietverstrekker Qredits en ondernemersorganisatie Ondernemend Nederland ieder kwartaal uitbrengen. „Het water staat hen aan de lippen”, zo vat de Index de stand van zaken samen. Andere conclusies: „De detailhandel verwacht krimp van de omzet. Een derde van de ondernemers keert zichzelf een loon uit onder bijstandsniveau.”
Een kwart van de ondernemers ervaart uitzonderlijk veel stress. „Dat is een ongunstige ontwikkeling”, aldus het rapport. „Hoge stressniveaus voor langere tijd verlagen de kwaliteit van (financiële) beslissingen en leiden tot burn-out verschijnselen.”
Overigens is het algemene beeld in het kleinbedrijf positiever. Vooral starters en ondernemers met personeel hebben de wind mee en ondernemers met een migratieachtergrond en autochtone ondernemers draaien goed. Het gaat vooral goed met de zakelijke dienstverlening, de technische beroepen en de zorg. Het gemiddelde stressniveau is vergelijkbaar met voorgaande kwartalen.
Verder is het inkomen van de kleine ondernemer over het algemeen stabiel. Hoewel het ondernemersvertrouwen flink is ingezakt, zijn de omzetten gestegen. Waarschijnlijk berekenen ondernemers kostenverhogingen meer door.
Belastingschulden
De niet bepaald rooskleurige situatie in de horeca en detailhandel heeft mogelijk alles te maken met de invordering van de belastingschulden die in coronatijd zijn ontstaan, vermoeden de onderzoekers. Als steuntje in de rug van ondernemers gaf de overheid namelijk toen uitstel van het betalen van belasting. Maar vanaf oktober 2022 moesten ondernemers beginnen met aflossen en is de belastingdienst strenger geworden bij de invordering.
Ondernemers met dergelijke schulden, vragen vaker om advies over de aflossing daarvan, signaleerde hulpplatform Geldfit.nl vorige week. Het aantal telefoontjes met adviesvragen –van honderden ondernemers- was begin dit jaar maar liefst zeven keer zo veel als in 2023. Tienduizenden ondernemers zullen hun schuld niet op tijd kunnen aflossen, schat het hulpplatform.