Nog altijd ruimte voor christelijke reclame: „Vrijmoedig in liefde de waarheid te spreken”
Apeldoorn. Kritiek op christelijke reclame of prolifebillboards is niet vreemd. Protesten daartegen zijn niet ongewoon. Een paar voorbeelden van getuigende campagnes uit de afgelopen jaren in Europa.
”Ik ben de deur. Jezus”. Dat was vorig jaar de boodschap op de tram in de Tsjechische hoofdstad Praag. De slogans maakten deel uit van een evangelisatieactie, waarvoor de advertentieruimte op de trams werd gehuurd.
Tijdens de campagne was er protest vanuit de bevolking. Locoburgemeester Zdeněk Hřib pleitte zelfs voor het aanscherpen van de reclameregels. „Mag een tramlijn functioneren als wervingscampagne voor een religieuze organisatie?” vroeg hij in een tweet op X.
Het openbaarvervoerbedrijf van Praag (DPP) zei dat het volgens de regels had gehandeld. En daarmee was de kous af.
Nederland 2022
Het Nederlandse platform Gendertwijfel startte een postercampagne tegen het wetsvoorstel voor gendertransitie. Dit leidde tot heftige debatten in enkele gemeenteraden en op sociale media. Kritische stemmen zeiden dat de publieke ruimte niet was bedoeld voor transfobe uitingen.
Het platform maakte ook een radiocommercial. De officiële Reclame Code Commissie (RCC) ontving daar een klacht over. De toon zou spottend en afwijzend zijn.
De commissie stelde vast dat de radiospot inderdaad afwijzend kon overkomen, maar dat de vrijheid van meningsuiting ook geldt voor storende of zelfs beledigende boodschappen.
Een jaar eerder besloot de RCC al dat prolifereclames binnen de grenzen van de wet vallen.
Finland 2022
Christenen in Finland organiseerden een massale evangelisatiecampagne. Mensen die tot geloof waren gekomen figureerden dertig dagen lang in een poster- en flyercampagne onder de slagzin ”Ik vond…” gevolgd door een persoonlijke ervaring over wat het geloof had gebracht.
Volgens coördinator Ari Talja van IRR-TV Media Ministries was dit de grootste zendingscampagne ooit in zijn land. „Met de billboards bereikten we iedereen op straat. Via de post bereikten we bijna alle huishoudens in het land”, zegt Talja. In combinatie met de radio- en tv-spotjes denkt Talja dat alle Finnen uiteindelijk het getuigenis moeten hebben vernomen. „We weten dat mensen hierdoor tot geloof zijn gekomen.”
De meeste reacties waren positief. „De 400 kerken die in deze campagne hebben samengewerkt, zijn nu nog druk bezig met spreekbeurten met de mensen uit de campagne. Dit project heeft een proces op gang gebracht en dat is wat we wilden.”
Er was echter ook kritiek, geeft Talja toe. „De officiële Lutherse kerk vond dat onze campagne een achterhaalde kijk op het Evangelie communiceerde. En sommige atheïsten reageerden door te zeggen dat deze campagne totaal overbodig was.” De kritiek leidde niet tot een formele klacht.
Slovenië 2021
De prolifegroep Zavod ŽIV!M startte een bewustwordingscampagne rond het ongeboren kind. De organisatie toonde foto’s met de slogan ”Je bent niet alleen” en ”Ik rouw om mijn kind”. Vrij snel na de lancering van de campagne op bussen werd deze actie bekritiseerd als intolerant.
Na ruim een week haalde het staatsbusbedrijf de advertenties weg. Zavod ŽIV!M diende met succes een klacht in bij de gelijkheidscommissie, die oordeelde dat het busbedrijf had gediscrimineerd.
Griekenland 2020
Posters van een ongeboren baby van de organisatie ”Beweging voor het leven” in de Griekse metro lokte hevig protest uit. Op sociale media zeiden mensen dingen zoals: ”Welkom in het Europese Iran.” De minister van Transport gaf openbaarvervoerbedrijf Stasy opdracht de campagne tegen het „absoluut gegarandeerde en onvoorwaardelijke recht van vrouwen” te stoppen.
ADF
De organisatie ADF International was betrokken bij enkele van bovenstaande rechtszaken. In een reactie bevestigt woordvoerder Ludwig Brühl dat christenen hun vrijheid doorgaans krijgen. „Er mag geen censuur bestaan vanwege een ongewenste boodschap. Christenen zijn geroepen vrijmoedig in liefde de waarheid te spreken.”