Economie
Containervervoer fors duurder door onrust rond Rode Zee

De prijs voor containertransport over zee is door de dreiging in het Rode Zeegebied flink gestegen. Rederijen berekenen toeslagen die kunnen oplopen tot 2000 dollar (ruim 1800 euro) per container.

Redactie economie
Containerschip van rederij Maersk. beeld AFP, Karim Sahib​
Containerschip van rederij Maersk. beeld AFP, Karim Sahib​

Dat schreef Het Financieele Dagblad woensdag. De zakenkrant baseert zich op meldingen van grote containerrederijen, waaronder Maersk, MSC en CMA CGM. De precieze toeslagen hangen af van de route en de haven van bestemming.

De toeslagen hebben deels te maken met de aanvallen van Jemenitische Houthirebellen op schepen die door de Rode Zee varen. Dat is, via het Suezkanaal, de kortste route tussen Azië en Europa. De Houthi’s zeggen westerse schepen aan te vallen uit solidariteit met de Palestijnen in de Gazastrook die door Israël worden gebombardeerd.

Voor een ander deel hangen de toeslagen samen met een normale piek in de handel tussen China en Europa. In de aanloop naar het Chinese nieuwjaar –dit jaar 10 februari– neemt de vraag naar transport altijd toe. Chinese fabrieken zijn volgens het FD tijdens het feest gesloten, reden om in de weken ervoor extra goederen te vervoeren.

Vaarpauze

De Deense rederij Maersk heeft maandag opnieuw besloten om geen schepen door de Rode Zee te laten varen. Daarmee werd een al geldende vaarpauze van 48 uur verlengd die het scheepvaartconcern had ingesteld nadat een van de schepen van het concern het afgelopen weekend was aangevallen. Maersk zegt in een verklaring tot „nader order” niet door de Rode Zee te varen.

De Duitse rederij Hapag-Lloyd besloot eerder op de dag ook al de Rode Zee voorlopig te mijden, omdat het concern de situatie daar nog niet veilig genoeg vindt voor zijn schepen. „We houden de situatie dag na dag nauwlettend in de gaten, maar zullen onze schepen tot 9 januari blijven omleiden”, liet een woordvoerder van het bedrijf weten.

Het gebeurt de laatste tijd regelmatig dat Houthi-rebellen vrachtschepen aanvallen. Vandaar dat veel schepen de laatste weken om Afrika heen zijn gevaren, via Kaap de Goede Hoop, in plaats van door de Rode Zee en het Suezkanaal.

Omvaren via Kaap de Goede Hoop betekent voor schepen een extra vaartijd van ten minste acht dagen. In Rotterdam is dat ook te merken, er vond in december wat minder overslag plaats. In januari worden juist wat meer schepen in de Rotterdamse haven verwacht.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer