Dat oud en nieuw goed kunnen samengaan, blijkt bij het beluisteren van ”Fantastissimus”, de eerste cd van het Nederlandse Castello Consort.
Dit ensemble richt zich op muziek uit renaissance en vroegbarok en speelt op authentieke instrumenten of kopieën daarvan. ”Fantastissimus” is ontleend aan de Stylus Phantasticus, de vrije componeerstijl die in de 16e eeuw in Italië ontstond. Deze ”fantastische stijl” waaide over naar Noord-Europa en vond daar illustere beoefenaars, zoals Buxtehude en Bach. Harmonische vrijheid, improvisatie, felle contrasten en expressie stonden voorop.
Sinds 2020 beschikt het Castello Consort over een Italiaans kistorgel in middentoonstemming. Om dit instrument in te wijden, vroeg het ensemble Martijn Padding om een nieuwe compositie. Het werd een eigentijdse Stylus Fantasticus voor orgel en barokensemble, met Menno van Delft als orgelsolist. Paddings compositie heeft nog het meeste weg van een verzameling speelse, veelal korte muzikale invallen.
De musici situeerden deze tussen composities van meestal onbekende 17e-eeuwse meesters, waartussen alleen de namen van Girolamo Frescobaldi en de Oostenrijker Heinrich Ignaz Biber meteen herkenning oproepen.
Het resultaat is een levendige rangschikking van moderne en historische composities. Nadeel is dat door de opeenvolging van korte deeltjes het geheel nogal fragmentarisch overkomt.
Om van het uitstekende musiceren van het Castello Consort te kunnen genieten, moeten de oren van de luisteraar wel al vertrouwd zijn geraakt met moderne, dissonante samenklanken.
Fantastissimus, Castello Consort; Marini, Padding e.a.; Navis (NC23013); € 23,99; bestellen: www.brunoklassiek.nl