De gemiddelde schade door fraude met online aankopen stijgt. Het bedrag ligt met 350 euro in de afgelopen 12 maanden ruim 20 procent hoger dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit cijfers van de Fraudehelpdesk van maandag.
De Fraudehelpdesk is een organisatie die burgers en bedrijven probeert te beschermen tegen fraude. Ontvangen klachten worden gerapporteerd aan het ministerie van Justitie en Veiligheid.
Nogal wat van die klachten hebben te maken met aankopen op internet. Producten worden bijvoorbeeld na betaling nooit geleverd. Het aantal melders bleef in het afgelopen jaar ongewijzigd, maar de gemiddelde schade liep op.
In de gemelde bedragen van gedupeerden die een bedrag van 1.000 euro of meer meldden, was zelfs een stijging van 36 procent te zien. Zij gaven in het afgelopen jaar gezamenlijk 365.000 euro uit, terwijl het bedrag in 2021 op 277.000 euro lag.
Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie verwacht voor 2023 meer dan 40.000 aangiftes van aan- en verkoopfraude. Inmiddels heeft het LMIO dit jaar duizend onbetrouwbare webshops offline laten halen. Dat is ruim 30 procent meer dan in 2022.
Ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Consumentenbond en het Europees Consumenten Centrum (ECC) krijgen meldingen van consumenten die klagen over webshops die hun afspraken niet nakomen.
Nog steeds doen veel consumenten online aankopen zonder eerst de betrouwbaarheid van de webshop te checken. Dat terwijl vooral aankopen bij onbekende webshops niet zonder risico’s zijn. De Fraudehelpdesk, de ACM, de Consumentenbond, het ECC en het LMIO van de politie trekken daarom net als vorig jaar samen op in een campagne tegen oplichting door valse webshops. De organisaties roepen op tot het vooraf checken van onbekende webshops. Vandaag start een campagne met als boodschap: Ken je de webshop nog niet? Eerst reviews checken, dan bestellen.
Het vooraf checken van reviews kan, zeker bij onbekende webshops, achteraf veel gedoe schelen. Uit onderzoek van de ACM blijkt dat ruim 59 procent van de consumenten het afgelopen jaar iets bij een voor hen onbekende webshop kocht: een webshop waar ze niet eerder hadden gekocht of van hadden gehoord. Consumenten schatten de risico’s van het winkelen bij een onbekende webshop wel hoger in dan wanneer zij bestellen bij een bekend bedrijf.