„Heel veel” klachten over foto’s gijzelaars die CIDI langs snelweg toonde
De Reclame Code Commissie (RCC) heeft „heel veel” klachten ontvangen over de campagne van het Centrum Informatie en Documentatie Israel (CIDI). Het centrum toonde op billboards foto’s van mensen die door Hamas zijn ontvoerd.
Dat meldde de RCC donderdag. De foto’s waren een week lang zichtbaar langs twintig snelwegen op initiatief van het CIDI. Dat werkte samen met andere Joodse organisaties om de campagne te realiseren.
Hoeveel klachten er precies zijn binnengekomen, kan de commissie niet zeggen. Ook over de inhoud van de klachten doet de RCC geen uitspraak.
Attent maken
Het doel van de actie was voorbijgangers „attent maken op de ontvoeringen” en hen bewust te maken van „de noodzaak van Israëls operatie in Gaza”, zo liet het CIDI eerder al weten.
Omdat veel van de klachten op elkaar lijken, worden drie klachten die „exemplarisch” zijn voorgelegd aan de commissie, zegt een woordvoerder. Het oordeel van de commissie kan ertoe leiden dat een vrijblijvend advies uitgaat naar de adverteerder om de reclame-uiting aan te passen. Doet de adverteerder dat niet, dan verstuurt de commissie de aanbeveling naar de media.
Ongemakkelijk
Het CIDI laat in een eerste reactie weten „naar eer en geweten” te hebben gehandeld bij deze campagne. „We geven het feit weer dat mensen ontvoerd zijn. Dat kan ongemakkelijk zijn voor sommige mensen, maar het blijft een feit”, zo verweert Naomi Mestrum, directeur van het CIDI zich. Behalve met de campagne op billboards heeft de organisatie ook met een advertentie in De Telegraaf aandacht gevraagd voor het lot van de gijzelaars.
De RCC kan niet zeggen of er ook klachten zijn binnengekomen over een campagne waarin aandacht gevraagd wordt voor het lot van
Palestijnse kinderen. Die campagne is afgelopen zaterdag begonnen en bestaat onder meer uit billboards met digitale posters langs de A4, de A58 en de A16. De initiatiefnemer laat weten dat later mogelijk nog een campagne met posters in abri’s volgt in grote steden.