Hoe een christen vrij kan ademen in de „verstikkende lucht” van deze wereld
De bedompte, verstikkende „lucht” in deze wereld doet christenen vaak vergeten dat ze pelgrims en ballingen zijn. Dr. Michael Reeves: „Maar aan de voet van het kruis leren we nederigheid, daar leren we de zonde haten en ademen we de heldere lucht van de hemel in.”
Zeventig jaar geleden, zegt Reeves zaterdag in de Westminster Chapel in Londen op een conferentie van de Amerikaanse organisatie Ligonier Ministries, verscheen in de serie Kronieken van Narnia van de Britse schrijver C.S. Lewis het boek ”De zilveren stoel”. Daarin krijgt het meisje Jill Pole in het Land van Aslan –de leeuw die een beeld van Christus is– de opdracht om in het land Narnia prins Rilian te vinden door middel van vier duidelijke aanwijzingen. Maar, waarschuwt Aslan, daar is de lucht zó onhelder, dat je er niet goed kunt nadenken. Denk dus steeds aan het Land van Aslan, adviseert hij. Maar in Narnia stopt Jill met het opzeggen van de aanwijzingen, waardoor ze die vergeet.
Heilig leven
Zo kan het ook gaan met christenen die in deze wereld in vreemdelingschap leven, zegt Reeves, hoogleraar aan de Union School of Theology in Bridgend in Zuid-Wales, naar aanleiding van 1 Petrus 1:13. „De bedompte lucht in deze wereld, waar allerlei genoegens ons betoveren, doet ons vergeten wie we werkelijk zijn: kinderen van God. Dát is de grootse oorzaak van geestelijke zwakte. Daarom roept Petrus op: Omgord de lendenen van uw verstand. Richt je ogen –actief– op de genade van Jezus Christus.”
Christenen zijn vrijgemaakt van verslavende zonde om heilig te leven, benadrukt Reeves. „Zoals Hij Die ons geroepen heeft heilig is, zo moeten wij ook zelf heilig zijn in al onze levenswandel, schrijft Petrus. Wees heilig, want ik ben heilig, zegt de Heere. Maar, als we eerlijk zijn, heeft heiligheid geen goede naam. Het heeft de smaak van vreugdeloos moralisme.”
Toch spreekt de Bijbel steeds over de schoonheid van heiligheid, weet Reeves. „Heiligheid is de schoonheid en heerlijkheid van het karakter van de levende God. Hij is rechtvaardig, heilig, puur en prachtig.”
Vreze des Heeren
Petrus schrijft dat christenen in de tijd van hun vreemdelingschap in de vreze des Heeren moeten wandelen. Reeves, die een boek schreef over de vreze des Heeren, noemt deze vreze „het hart, de stenen en het cement van echte heiligheid”.
Deze vreze betekent geen angst voor God, aldus Reeves, maar juist het tegenovergestelde daarvan. „Adam had gezondigd en verborg zich voor God. Dat is de vrees die je van God doet wegrennen. Maar de vreze des Heeren die Petrus noemt, is heel anders. Die wordt door de Heilige Geest gewerkt.”
Het gaat dan om „ontzag voor de macht van God en Zijn overweldigende goedheid en genade”. De vergeving door Christus is de „vruchtbaarste grond om heiligheid te doen groeien”, vindt de Britse theoloog. „Angst voor God als rechter verandert in de verwondering dat de Vader ons spaart, door pure genade.”
Reeves: „Denk er dus steeds aan wie je bent. Geen kind van deze zondige wereld, maar van de heilige Vader. En de beste plaats om je daar aan te herinneren, is het kruis van Christus, waar God laat zien hoeveel Hij zonde haat. Aan de voet van het kruis leren we nederigheid, daar leren we de zonde haten, daar ademen we de heldere lucht van de hemel in. Tot we daar, zoals in het Land van Aslan, eeuwig vrij kunnen ademen en wandelen.”
Kleinste detail
Dr. Stephen Nichols, president van de Reformation Bible College in Sanford (Florida) in de Verenigde Staten, behandelt de verzen 20-21 uit de eerste brief van Petrus. Deze woorden zijn een „geloofsbelijdenis” voor de ballingen, zegt hij, waarin het werk van Christus centraal staat: „Hij was van tevoren gekend, vóór de grondlegging van de wereld, geopenbaard en opgewekt uit de doden. Hem werd heerlijkheid gegeven.”
Nichols: „God weet alles, van macroniveau tot in het kleinste detail. Dat was een grote troost voor deze vreemdelingen in ballingschap.”
Later deze zaterdag spreken dr. Steven Lawson, hoogleraar aan The Master’s Seminary in Sun Valley (Californië) in de Verenigde Staten, en dr. Sinclair Ferguson, hoogleraar systematische theologie aan het Reformed Theological Seminary in de Verenigde Staten.
Het is de tweede Europese conferentie van Ligonier Ministries, een organisatie die als doel heeft om „de heiligheid van God in al haar volheid te verkondigen, te onderwijzen en te verdedigen”. Het eerste congres vond ook in Londen plaats, in 2019.