De eerste bergers zijn aan boord gegaan van het brandende vrachtschip bij de Waddeneilanden. Rijkswaterstaat houdt nog steeds rekening met alle scenario’s.
De samenwerkende bergingsbedrijven die rondom het brandende vrachtschip Fremantle Highway liggen nabij Terschelling zijn aan boord geweest van het schip om een sleepverbinding te maken, meldt de kustwacht. Tot dusver was er alleen een noodverbinding tussen sleepboten en het vrachtschip.
Vier medewerkers van de bergingsbedrijven Multraship Towage & Salvage uit Terneuzen en SMIT Salvage (onderdeel van maritiem dienstverlener Boskalis) zijn hiervoor aan boord geweest.
„In de loop van de ochtend bleek na metingen door de bergers dat de temperatuur aan boord sterk gedaald is. Door deze afname van temperatuur ontstond een veiligere situatie om aan boord te gaan. De bergers zijn via de Multrasalvor 4 aan boord gegaan van de Fremantle Highway”, aldus de kustwacht.
De sleepverbinding is nu via de bovenkant van het schip gemaakt, zegt de kustwacht. „Hierdoor kan het schip beter verplaatst en onder controle gehouden worden.” Het bergingspersoneel blijft niet aan boord maar is terug naar de bergingsschepen.
Rook neemt af
Het schip brandt nog steeds, maar de brand „neemt af” en de rook „wordt ook minder”, aldus de kustwacht. Vrijdagochtend was het vuur al minder hevig dan toen de brand uitbrak in de nacht van dinsdag op woensdag, zei zowel Rijkswaterstaat als de kustwacht vrijdag. Toen hielden beide diensten nog met alle scenario’s rekening.
Op dit moment ligt het schip zo’n 23 kilometer ten noorden van Terschelling, tussen de vaarroutes, aldus de kustwacht. Rijkswaterstaat houdt de situatie nog altijd nauwgezet in de gaten. Zo wordt er bijvoorbeeld met een vliegtuig van de kustwacht gemeten hoe warm het in het schip is en hoe warm de buitenkant is. Het is ook nog niet bekend waar het schip naartoe verplaatst wordt, maar dat zal een „veiligere locatie dan nu” zijn, zegt Rijkswaterstaat.
Charteraar K Line liet vrijdagochtend weten dat er niet 25 maar bijna 500 elektrische auto’s op het schip zijn. De kustwacht heeft de ladinglijsten „in een vroeg stadium” gehad. „Ik kan er nu niks over zeggen. Er zijn superveel auto’s aan boord, dat is sowieso een lastige situatie. We focussen ons nu op hoe de brand zich ontwikkelt, los van de aantallen. Met alles wordt rekening gehouden”, aldus een woordvoerder.
Ramptoeristen
Aan boord van vrachtschip Fremantle Highway was een mogelijk Nederlandse of Duitse loods aanwezig, zegt een woordvoerder van K Line, de charteraar van het vaartuig. Een loods leidt schepen veilig door het water en is bekend met de lokale omstandigheden en mogelijk risicovolle vaarplekken.
Het is volgens K Line niet helemaal duidelijk waarom er nog een loods aan boord was, omdat het schip al enige tijd uit de haven was. Mogelijk was deze langduriger aan boord vanwege specifieke kennis van de vaarroute. Het schip was onderweg van Bremerhaven in Duitsland naar Port Said in Egypte en daarna naar Singapore.
De kustwacht heeft vrijdagochtend een jacht weggestuurd dat in de buurt van het brandende vrachtschip kwam om te kijken naar de brand. „Af en toe zien we ramptoeristen. Dat hindert de hulpverlening”, zegt de woordvoerder.
Ook roept de kustwacht mensen op niet het algemene nummer van het kustwachtcentrum te bellen met vragen, opmerkingen en suggesties over de brand. „Hoewel goed bedoeld heeft de operatie hier last van en hindert dit eventuele noodlijnen. Het verzoek dus om niet te bellen voor deze zaken.”