Binnenlandharinvlietbrug dicht

Haringvlietbrug twee maanden op slot: puzzelen om het water over te komen

„Hoe kom ik dat water over?” verzucht Gerwin Nieuwkoop. De afsluiting van de Haringvlietbrug de komende twee maanden raakt de monteur rechtstreeks.

9 June 2023 07:50Gewijzigd op 9 June 2023 15:05
De Haringvlietbrug. beeld ANP, Sem van der Wal
De Haringvlietbrug. beeld ANP, Sem van der Wal

„Omrijden is voor mij geen optie”, sombert de in werkoverall gestoken Adri Lambregts woensdagmiddag bij Troost Machinehandel in Numansdorp. Het Zuid-Hollandse dorp ligt vlakbij de Haringvlietbrug, onderdeel van de A29.

Wat de monteur maar wil zeggen: hij ziet het niet zitten om helemaal om te rijden nu de Haringvlietbrug wegens onderhoud twee maanden op slot gaat.

Lambregts woont in het Brabantse Sint-Willebrord. Normaal kost de autorit naar zijn werk in Numansdorp, aan de overkant van het water, hem zo’n veertig minuten. Dan rijdt hij dus via de Haringvlietbrug. Komende twee maanden zou de monteur via bijvoorbeeld de Moerdijkbrug en de Kiltunnel een stuk om moeten rijden om op zijn werk te komen. Een enkele rit kost hen in dat geval zo anderhalf uur.

Veerpontje

19389552.JPG
Voor de monteurs Adri Lambregts l. en Gerwin Nieuwkoop wordt het komende weken een hele toer om op hun werk in Numansdorp te komen. In het midden hun collega Martine Snijders. beeld RD

Daar heeft hij totaal geen trek in. Dus trekken hij en zijn Brabantse collega Gerwin Nieuwkoop, uit Fijnaart, hun eigen plan. Ze rijden met de auto met daarop hun fiets vanuit huis tot aan de Haringvlietbrug. Daar laten ze de auto achter. Ze stappen met hun fiets op een veerpont en fietsen dan nog zo’n 7 kilometer naar Troost Machinehandel in Numansdorp. „Als de zon schijnt, is zo’n fietstocht niet erg”, lacht Martine Snijders, bij het bedrijf verantwoordelijk voor personeelszaken.

De afsluiting van de Haringvlietbrug levert voor duizenden automobilisten een hoop gedoe op. „De reis naar het werk gaat langer duren”, zegt monteur Nieuwkoop. „De vraag is of we telkens onze auto kunnen parkeren bij de pont én of we die pont op tijd halen. Anders ben je zo een halfuur verder.” Snijders: „Een collega die op Goeree-Overflakkee woont, wil met de brommer naar Numansdorp komen. Hij moet dan ook het pontje pakken. Maar mag dat? Dat is nog de vraag.”

Lastiger worden ook transporten van klanten vanuit het zuiden. Snijders: „Een zware machine kun je niet via een fietspontje naar Numansdorp brengen. Dus moeten transporteurs een flink eind omrijden via andere snelwegen.”

Post

De brugafsluiting brengt ook voor Eberca, een Numansdorps bedrijf dat onder meer kachels voor boten levert, onzekerheid met zich mee. Nogal wat onderdelen gaan normaliter via transport over de Haringvlietbrug naar klanten zuidelijker in Nederland. „Dat wordt nu een uitdaging”, zegt directeur Ruben Andeweg. „Een bedrijf als DHL kan onze spullen per post vervoeren. Maar DHL kan de komende weken natuurlijk ook de brug niet over. Dus die zal meer tijd nodig hebben om bij onze klanten te komen.”

De onderneming heeft zich voorbereid op de hinder. Een collega die woonachtig is aan de overkant van het water, blijft daar komende weken voorlopig en zal zich minder laten zien in Numansdorp. „Die collega kan dan met zijn bus de hort op en naar klanten op Goeree-Overflakkee.”

19389551.JPG
Hans de Bat, werkzaam bij een uienbedrijf, uit het Zeeuwse Waarde. beeld RD

Op een parkeerplaats vlak voor de Haringvlietbrug hapt Hans de Bat uit het Zeeuwse Waarde in een saucijzenbroodje. „Iedereen heeft last van die brugafsluiting”, zegt De Bat, medewerker van een uienbedrijf. Het plan is dat begin augustus zo’n 500 ton uien in Oud-Beijerland worden opgehaald; dat zijn verscheidene ritten met de vrachtwagen. Normaal gesproken doet een chauffeur vanuit Waarde via de Haringvlietbrug zo’n 1,5 uur over die reis. Vraag is of dat begin augustus ook gaat lukken. „Als de brug dan nog is afgesloten, is een chauffeur zo een halve dag kwijt aan die rit.”

Ziekenhuis

De brugafsluiting raakt ook zijn eigen gezin. „Ons zoontje moet binnenkort voor controle naar het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam. Normaal gesproken staan we vanuit Waarde, rijdend over de Haringvlietbrug, binnen een uur in de parkeergarage van dat ziekenhuis. Mijn vrouw gaat nu maar een treinreis regelen om in Rotterdam te komen.”

Niet iedereen zit in zak en as over de afsluiting van de Haringvlietbrug. „Het is wat het is”, constateert trucker Michel Hendrikx (51) vanachter het stuur van zijn vrachtwagen. Hij vervoert vaak chemicaliën en rijdt zo’n twee keer per week over de brug. De afsluiting kost hem de nodige extra rijtijd. „Als we over een jaar over de gerenoveerde brug rijden en we merken dat die er veiliger is geworden, vergeten we binnen een dag al de overlast.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl
Meer over
Beste van RD

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer