Na de Haringvlietbrug gaat de Heinenoordtunnel dicht
Even zijn de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee weer iets meer eiland dan anders. Vanwege renovatie gaat de Haringvlietbrug acht weken dicht. Daarna kan de Heinenoordtunnel vier weken lang niet worden gebruikt.
De sluiting van de Haringvlietbrug in de snelweg A29 duurt van deze vrijdag om 22.00 uur tot vrijdag 4 augustus om 23.00 uur. De brugklep en het bewegingswerk worden vervangen. Aanvankelijk zou de brug zeven weken afgesloten zijn. Nadat de planning voor de werkzaamheden gedetailleerd uitgewerkt was, bleek dat ook de geplande reserveweek in augustus nodig is voor het op de millimeter nauwkeurig stellen van de nieuwe brugklep. Vervolgens gaat van zaterdag 5 tot maandag 7 augustus de Heinenoordtunnel tussen Barendrecht en Oud-Beijerland dicht voor het verkeer richting Bergen op Zoom. Daarna volgt een afsluiting van deze tunnel in beide richtingen van 7 augustus tot en met 1 september.
Omwonenden en reizigers hebben dus drie maanden last van verkeershinder, maar de brug en de tunnel zijn niet op hetzelfde moment dicht. De extra reistijd op de omleidingsroutes kan tijdens de spits oplopen tot meer dan een uur, waarschuwt Rijkswaterstaat. „Om ervoor te zorgen dat het verkeer niet vast komt te staan, vragen we weggebruikers in deze periode, als het maar even mogelijk is, thuis te werken, buiten de spits en/of samen te reizen, de trein of de fiets te nemen.” Om ervoor te zorgen dat het verkeer kan blijven rijden, zouden er per werkdag 30.000 voertuigen minder op de weg moeten zijn dan gebruikelijk is.
Nieuwe vluchtroute
Voor Rijkswaterstaat zijn het twee in een reeks projecten. Veel bruggen, viaducten, sluizen en tunnels stammen uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw en zijn aan groot onderhoud of vervanging toe. Het verkeer is sindsdien enorm toegenomen en vrachtwagens zijn zwaarder geworden. Daar speelt Rijkswaterstaat op in en daarbij maakt ze gebruik van nieuwe, duurzame technieken.
Om het goede presteren en de (constructieve) veiligheid van de kunstwerken te borgen, voert Rijkswaterstaat periodieke inspecties en onderzoeken uit, ook wordt onderzoek gedaan naar groepen kunstwerken en instandhoudingsrisico’s.
Voor het beheer en onderhoud werkt Rijkswaterstaat volgens de methodiek van risicogestuurd beheer en onderhoud. Risicogestuurd wil zeggen dat steeds in beeld is welke risico’s het functioneren van de netwerken en/of de veiligheid bedreigen en hoe deze risico’s kunnen worden beheerst.
Met het uitvoeren van drie soorten inspecties wordt informatie verkregen over de staat van de kunstwerken: Dagelijkse schouw door weginspecteurs en sluiswachters. Toestandsinspectie (circa 1 keer per jaar): gerichte toetsing door specialisten. Instandhoudingsinspectie (ca. 1 keer per 6 jaar): een combinatie van inspectie en bureaustudie om tijdig risico’s voor het blijvend veilig functioneren voor de langere termijn te onderkennen.
Naast het reguliere inspectieproces voor elk kunstwerk wordt ook onderzoek gedaan naar groepen kunstwerken, bijvoorbeeld groepen stalen en betonnen bruggen met specifieke ontwerp- en bouwkenmerken.
De Heinenoordtunnel is de afgelopen weken al regelmatig een aantal uren gesloten geweest, vooral ’s nachts. Er werden voorbereidingen getroffen voor het maken van een middentunnelkanaal. Deze afgesloten ruimte tussen de huidige twee tunnelbuizen wordt de vluchtroute. Ook is daar ruimte voor de kabels en leidingen. Inmiddels zijn er in de middenwand uitsparingen gemaakt voor vluchtdeuren, kabels en leidingen. De tunnelbuizen moesten daarvoor dicht, want het is niet veilig om er te werken als er verkeer doorheen raast. Er werd wel steeds één baan beschikbaar gehouden voor nood- en hulpdiensten en voor de bus.
In augustus wordt het middentunnel kanaal gerealiseerd. Daarom moet de tunnel dan in beide richtingen worden afgesloten. Dat gebeurt volgend jaar zomer ook, want dan worden de nieuwe installaties getest. In de tussentijd gebeurt het werk vooral in de nieuwe middentunnel, zodat het verkeer de beide andere tunnelbuizen kan blijven gebruiken.
Trillingen
Op de Haringvlietbrug moet een mankement worden opgelost dat een paar jaar geleden werd ontdekt. Het rijdek van de brug bestaat uit 210 aluminium platen die met 700 klemmen aan de klep van de brug zijn bevestigd. De klemmen trilden los door het verkeer.
Vanaf mei 2021 ging de brug nog maar één keer per week open voor hoge scheepvaart –schepen hoger dan 13 meter–, omdat er losgeschoten klemmen op de schepen konden vallen. Om de trillingen te verminderen, werd de maximumsnelheid voor het autoverkeer verlaagd van 100 naar 50 kilometer per uur. Er werden flitspalen geplaatst om gehoorzaamheid af te dwingen.
Aanvankelijk werd besloten dat het verkeer op de brug vanaf augustus 2021 in elke richting nog maar over één rijstrook zou mogen rijden. Daarover ontstond veel ophef. De A29 is een belangrijke verbinding tussen Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Brabant. Gedeeltelijke sluiting van de brug zou dan ook tot grote overlast en veel financiële schade leiden, betoogden de opstellers van een petitie die in korte tijd door bijna 20.000 mensen werd ondertekend.
Uiteindelijk werd besloten toch twee stroken in elke richting open te houden. Die werden wel versmald, om de automobilisten te dwingen vaart te minderen. De inhaalstrook was nog maar 1,95 meter breed. Na enkele weken werd dat alsnog 2,35 meter. In de praktijk blijven nogal wat automobilisten op de rechterbaan, omdat ze inhalen op de versmalde stroken nog steeds een waagstuk vinden.
Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat hebben de maatregelen gewerkt. „Met inspecties en het waar nodig weer aandraaien van de bouten heeft de klep het gehaald tot aan de renovatie.”
Pendelbussen
Tijdens de afsluitingen blijft de regio bereikbaar, maar hinder is onvermijdelijk. Als er veel sluipverkeer buiten de geadviseerde routes ontstaat, komen de wegbeheerders met extra maatregelen.
Rijkswaterstaat heeft geregeld dat de Kiltunnel tussen Dordrecht en ’s-Gravendeel tolvrij is in de afgesloten rijrichting van de Heinenoordtunnel. Twee richtingen ‘Heinenoord’ dicht betekent: twee richtingen Kiltunnel gratis.
De Tweede Heinenoordtunnel –voor (brom)fietsers en landbouwverkeer– wordt nu niet gerenoveerd. Fietsen en brommers kunnen deze tunnel blijven gebruiken. De buis voor het landbouwverkeer wordt tijdens de afsluitingen ingezet voor pendelbussen.