Leerlingen met gelijk schooladvies belanden op andere niveaus
Leerlingen met hetzelfde basisschooladvies worden nogal eens in heel verschillende brugklassen geplaatst, stelt de Onderwijsinspectie. Scholen hebben nog „weinig beleid” voor het plaatsen van leerlingen. Dat kan gevolgen hebben voor het niveau waarop een leerling uiteindelijk de middelbare school doorloopt, legt de inspectie uit.
Een leerling die van de basisschool een havo-advies meekrijgt, kan terechtkomen in een havo-brugklas, maar ook in een klas voor zowel vmbo-t als havo-leerlingen, óf in een havo/vwo-klas. Het zicht op wat zo’n leerling nodig heeft is er niet altijd, ziet de inspectie. „Als in een brugklas leerlingen van verschillende niveaus zitten, wordt nog weinig doordacht hoe ze op het niveau kunnen komen dat het best bij hen past.”
De school en bijvoorbeeld ook de mentor weten niet goed of een havo-leerling nét dat niveau aan kan, of dat het eigenlijk ook wel vwo zou kunnen doen. Als zo’n leerling in een klas voor vmbo-t en havo terechtkomt en het daar goed doet, gaat het naar de havo. Terwijl het misschien ook wel vwo had gekund, licht een woordvoerder van de inspectie toe.
Wat niet bijdraagt aan de onduidelijkheid is volgens de inspectie dat mentoren en docenten de informatie van de basisschool over een leerling niet blijken te gebruiken, „of alleen wanneer er problemen met een leerling ontstaan”. Mentoren kennen vaak het advies van de basisschool over de leerling niet. „De school zou goed moeten bepalen op welk niveau leerlingen les moeten krijgen”, zo beveelt de inspectie aan, „zodat leerlingen de beste kansen krijgen”.