Woensdagmiddag, rond de klok van twee uur in de NCRV-studio in Hilversum. Acht jongeren, zes jongens en twee meisjes, zitten aan weerszijden van een lange tafel. Allen zijn voorzien van headset en computer om de massaal klagende scholieren te woord te staan.
Erg druk heeft het achttal het niet, aan het begin van de middag. Dat komt doordat de meeste examenkandidaten deze middag op moeten draven. Vmbo-scholieren zitten massaal over het examen Engels gebogen, havo- en vwo- leerlingen worstelen met respectievelijk biologie en scheikunde.

Op de tafels liggen enorme voorraden chips, koek en drinken. Pauze houden de vrijwilligers van het LAKS niet. Dagelijks zijn ze tussen twaalf en zeven uur aan één ruk door in touw om klachten te verwerken. En als er geen klachten voorradig zijn, worden scholen gebeld waar ongeregeldheden gemeld zijn. Zoals vorige week. Het LAKS wist te bewerkstelligen dat de bouwwerkzaamheden aan het Baarnsch Lyceum gestaakt werden. De verbouwing zorgde voor geluidsoverlast.

De klachten stromen in een gestaag tempo door. In 2009 kreeg het LAKS in totaal 88.000 klachten. Met nog een paar dagen te gaan staat de teller dit jaar inmiddels op ruim 92.000. Persvoorlichter Abe Stegenga: "Het is niet zo dat de kwaliteit van de examenopdrachten slechter is geworden. Mensen weten ons steeds beter te vinden.†In de top drie staat havo Nederlands met ruim 15.000 klachten ruimschoots bovenaan, gevolgd door management en organisatie voor het vwo met ruim 6500 klachten. De derde plaats is voor het vwo-examen biologie. Daarvoor trokken ruim 5500 leerlingen bij het LAKS aan de bel.

Wat opvalt is dat de meeste klagers havo- en vwo-leerlingen zijn. "Meer dan 80 procent van de reacties die we krijgen, is afkomstig uit die doelgroep." Een aanwijsbare reden voor dit feit heeft Stegenga niet. "Misschien dat havisten en lyceumleerlingen wat assertiever zijn en de weg op internet beter weten", oppert hij.

Terug naar de acht jongeren die continu de klachten behandelen. Henk (19): "Soms krijg je de meest emotionele verhalen te horen. Alle frustraties moeten er dan uit. Zie daar maar tussen te komen."

Chanine (16) vult aan: "Als mensen overstuur beginnen of geëmotioneerd reageren, zeg ik altijd allereerst dat het wel mee zal vallen. Vaak is dat ook zo."

Beide vrijwilligers bemannen dit jaar voor het eerst de klachtenlijn. Ze moeten nog wel wennen aan de manier van werken. "Soms is het heel rustig, een halfuur later kan het smoordruk zijn. Na afloop van de examens en na etenstijd is er vaak een piek in de reacties."

Midden in het gesprekje vliegt opeens de deur open. Een presentator van de NCRV rijdt op een racefiets de kamer van het LAKS binnen om op deze manier aandacht te vragen voor een actie voor KWF Kankerbestrijding. Spontaan stoppen de vrijwilligers hun werkzaamheden om geld te pakken voor het goede doel.

Uiteraard moet ik als journalist ook even een examenleerling te woord staan. Na een paar instructies is het zover. Uitgerust met een headset neem ik plaats achter de laptop van Henk. "Goedemiddag, examenklachtenlijn.â€

Het blijkt om een Brabantse scholier te gaan die zich ergerde aan het feit dat de schoolbel ook in de examenzaal afging. Dat zou zijn concentratie negatief beïnvloed hebben. Ik vul naam, school en mailadres plus de precieze gegevens over de aard van de klacht in. Het blijkt lastig om tegelijkertijd een verhaal aan te horen en gegevens in te voeren. Henk en Chanine lachen om mijn gestuntel. Voor hen is het afhandelen van klachten na drie dagen routine geworden.

Echt opvallende klachten hebben de telefonisten nog niet gehoord. Wel klaagden leerlingen die het vak kunst via de computer hadden gemaakt over het getik op de toetsenborden en het geluid dat te hard stond. Bij een examen maatschappijleer ontstond korte tijd commotie door het ontploffen van de airco.

Ook opvallend waren de klachten na het uitdelen van gratis pakjes drinken door een school. "Leerlingen durfden deze niet open te maken. Ze waren bang dat ze te veel lawaai zouden maken."