„Het is niet meer dan een pdf’je dat ik met Word in elkaar zet, hoor”, vertelt Monica nederig. In het bestand dat de 3-vwo’er met haar klasgenoten deelt, staat een tabel. „Tot 6 april heb ik per dag opgeschreven wat we voor welk vak moeten maken.”
Woensdag 25 maart moet de Calvijnklas voor Duits een vlog of collage maken over hun hobby. Voor biologie moeten de leerlingen een paar paragrafen lezen en de daarbij horende vragen maken. Voor Godsdienst staat er een Bijbelstudieopdracht op de planning. „In de tabel staat ook waar specifieke informatie over de opdrachten te vinden is.”
De corona-planner ontstond vorige week dinsdag. De dag ervoor gingen de scholen dicht. Monica: „Docenten vergaderden die maandag over hoe ze het thuisonderwijs zouden regelen. Vervolgens kregen wij van alle kanten opdrachten toegestuurd. Via Magister, via Microsoft Teams, via de mail. Super chaotisch. Niemand had overzicht. Ik houd nogal van structuur, dus maakte ik een planning.”
Via WhatsApp deelt Monica de planning met haar klasgenoten. „Ik krijg veel lieve reacties en bedankjes. Dat houdt me gemotiveerd om de planning steeds weer bij te werken, want er komen iedere dag nieuwe huiswerkopdrachten bij.” Inmiddels deelt de Zeeuwse vwo’er het beheer van de corona-planner met een klasgenoot. „En andere leerlingen appen verbeterpunten. We doen het eigenlijk met z’n allen.”
Is Monica’s corona-planner een aanklacht tegen docenten? „Nee, hoor. De leraren doen het heel goed. Je kunt met al je vragen bij ze terecht. En iedere docent heeft voor zijn eigen vak ook alles goed op orde. Maar het was misschien wel handig geweest als ze hadden afgesproken om alle opdrachten via één medium naar ons te sturen. Dat zou voor meer rust en orde hebben gezorgd. Al begrijp ik dat dit voor hen ook een bizarre situatie is.”
De mentrix van V3c is volgens Monica in haar nopjes met de planner. „Zij is heel enthousiast. Ze heeft de teamleider ook al ingelicht. Hopelijk gaan ook andere klassen ermee aan de slag, want het werkt echt goed.”