Dit voorbeeld geeft Jannie Jansen (34) aan de jv-leden van de hersteld hervormde gemeente Hasselt-Rouveen-Zwolle. Daarmee legt ze de vergelijking uit die in de Dordtse Leerregels gebruikt wordt voor de functie van de Tien Geboden. Elke jv-avond behandelen de Rouveense jongeren een gedeelte uit dit aloude belijdenisgeschrift. 

Tineke Hoeve (21): „We zijn nu bij het derde en vierde hoofdstuk, artikel 5 en 6. Ik vind het mooi dat in artikel 5 een voorbeeld uit de natuur genoemd wordt om de inhoud van het artikel duidelijk te maken. Licht laat iets zien, zoals de kerk die in puin ligt, maar licht zelf kan het probleem niet oplossen. De wet laat de zonde zien, maar de wet heeft geen kracht in zich om ons van de zonde te verlossen. Artikel 6 laat zien Wie dat wel doet: God Zelf, door de kracht van de Heilige Geest. Deze artikelen spreken me aan, omdat het nu algauw Kerst is. Dan gedenken we dat Jezus op aarde kwam om als het Licht der wereld te schijnen in de duisternis. De noodzaak van Jezus’ komst wordt in dit gedeelte van de Dordtse Leerregels heel duidelijk. Christus is gekomen om zalig te maken. De wet heeft daar de kracht niet voor, maar Jezus wel. Al is het een oud stuk, dan nog zijn de Dordtse Leerregels heel actueel.”

DL III-IV, artikel 5-6
5. Gelijk het met het licht van de natuur toegaat, zo gaat het ook in dezen toe met de wet van de tien geboden, van God door Mozes aan de Joden in het bijzonder gegeven. Want nademaal deze de grootheid van de zonde wel ontdekt en de mens meer en meer van zijn schuld overtuigt, doch het herstellingsmiddel daartegen niet aanwijst, noch enige krachten toebrengt om uit deze ellendigheid te kunnen geraken, en omdat zij alzo, door het vlees krachteloos geworden zijnde, den overtreder onder de vloek blijven laat, zo kan de mens daardoor de zaligmakende genade niet verkrijgen. 6. Hetgeen dan noch het licht der natuur noch de wet doen kan, dat doet God door de kracht van de Heilige Geest, en door het woord of de bediening van de verzoening, welke is het Evangelie van de Messias, waardoor het God behaagd heeft de gelovige mensen, zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament, zalig te maken.

Ook Dorina Witpaard (16) is er enthousiast over dat de Dordtse Leerregels op de jv behandeld worden. „We lezen met elkaar eerst het artikel waarover het gaat. Daarna vertelt de leiding er iets over met voorbeelden erbij. Zo leggen ze uit wat ermee bedoeld wordt. Het artikel dat mij het meest aanspreekt, is het vijfde artikel van hoofdstuk 1. Daarin gaat het over de genade van God. De oorzaak van alle zonden komt niet van God, maar komt door de mens. De zaligheid en de genade van God zijn door Christus gegeven. Alles wat we van de Heere krijgen, is genade. Ik denk dat we daar te weinig bij stilstaan. Het ontbijt, het naar school fietsen, de bus, ook dat zijn allemaal dingen die we van de Heere hebben gekregen. Daar denk je niet zo veel bij na, omdat het dagelijkse dingen zijn die je doet. Je vertrouwt erop dat je het elke dag krijgt, terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend is. Ik probeer nu ’s avonds stil te staan bij de vraag: wat heb ik vandaag allemaal gekregen van de Heere?”

DL I, artikel 5
De oorzaak of onschuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in de mens. Maar het geloof in Jezus Christus, en de zaligheid door Hem, is een genadige gave van God; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave (Ef. 2:8). Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven (Filip. 1:29).


 

De Hersteld Hervormde Jongerenorganisatie besteedt in een serie artikelen aandacht aan de Drie Formulieren van Enigheid. Waarom hebben deze eeuwenoude geschriften vandaag nog steeds zo veel zeggingskracht? Vandaag deel 3: Licht in het donker. 

Deel 1: Licht uit vraag en antwoord 44 van de Catechismus

Deel 2: Troost vanuit belijdenisgeschriften, ook voor jongeren

Zie ook:

Waarom hechten we zoveel belang aan de belijdenisgeschriften?

Belijdenisgeschriften helpen om de Bijbel beter te begrijpen

Menens: Belijdenisgeschriften spreken de Bijbel na