Als nu een mens zal gezondigd hebben, dat hij gehoord heeft een stem des vloeks, waarvan hij getuige is, hetzij dat hij het gezien of geweten heeft; indien hij het niet te kennen geeft, zo zal hij zijn ongerechtigheid dragen.
Uitleg
Van het viertal zonden dat hier speciaal opgenoemd wordt, kunnen wij niet altijd zeggen dat ze opzettelijk gebeuren. Het gaat in ieder geval om zonden waarbij men betrokken raakt door de omgang met anderen in de maatschappij. Men kan in aanraking komen met een kadaver of een mens die naar de wet onrein is en daardoor zelf onrein worden. Men kan in de hitte van een conflict onbedacht een eed uitspreken, die men later niet kan verantwoorden. En bij de situatie die in vers 1 geschetst wordt, moeten we denken aan een officiële oproep om getuige te zijn van een diefstal of iets dergelijks. Daarbij wordt dan een vloek uitgesproken over degene die de misdadiger willens en wetens niet aangeeft. Hierachter schuilt de gedachte dat iemand die getuige is van een zonde en zelf geen actie onderneemt, mede schuldig is. Op die manier kunnen wij vandaag ook gemakkelijk bij zonde betrokken raken. Jij kunt maar zo op straat getuige zijn van diefstal of misbruik van Gods naam. De zonden van de mensen om ons heen gaan ook ons aan. Wij moeten niet alleen over de zonden van anderen praten, maar er ook tegen strijden door die steeds te delen met Christus. Wanneer jouw klasgenoot of collega zondigt, gaat dat ook jou aan.
"Oog om oog, tand om tand" is een regel die voor ons gevoel toch niet past in de wetten van Mozes? Toch staat hij erin, met zoveel woorden wel drie keer. Wie een ander doodt, dan wel van een lichaamsdeel berooft, verspeelt het recht op leven of datzelfde lichaamsdeel. Opmerkelijk dat de aanleiding een geval van godslastering is. Een ...
Van het viertal zonden dat hier speciaal opgenoemd wordt, kunnen wij niet altijd zeggen dat ze opzettelijk gebeuren. Het gaat in ieder geval om zonden waarbij men betrokken raakt door de omgang met anderen in de maatschappij. Men kan in aanraking komen met een kadaver of een mens die naar de wet onrein is en daardoor zelf onrein worden. ...
In het gelezen gedeelte worden we verplaatst naar het tijdstip waarin het optreden van Kores voltooid en Israël uit Babel verlost is. De heidense volken worden nu door de Heere opgeroepen om samen te komen, met elkaar te overleggen en uit te spreken wie nou werkelijk een rechtvaardige en verlossende God is. Eén van hun ...
In een oosterse stad is de toren het veiligste deel van het geheel. Zo wil de Heere voor Zijn volk zijn: een sterke toren, oftewel een veilig heenkomen. Wij hebben immers iemand nodig waar we terecht kunnen. Gods naam biedt die plek, een plek waar je veilig bent. Door welke ‘vijand’ je ook wordt aangevallen, hoe fel ...
Joël profeteerde al van de komst van de Heilige Geest. Op de Pinksterdag in Jeruzalem heeft Petrus nadrukkelijk naar deze woorden van Joël terugverwezen en gezegd: wat vandaag aan de orde is, heeft Joël al voorzien en verkondigd. God giet door Zijn Zoon de Heilige Geest uit op alle vlees. Die Geest wekt ...
We kunnen ons van buiten nog altijd anders voordoen dan wie we van binnen zijn, ook in het leven met God. Met een beetje uiterlijke vroomheid kun je bij anderen gemakkelijk de schijn wekken dat het wel in orde is. Daarom is het van belang te beseffen dat het van binnenuit moet komen en we zo Jezus na leven ...
Tien keer klinkt in dit lied: Looft God. Het is één permanente oproep en uitnodiging om alle muziekinstrumenten te gebruiken om de HEERE te loven. Mocht de dichter een instrument hebben overgeslagen, dan is het laatste, het hoogste en het rijkste: alles wat adem heeft, love de HEERE. Niemand kan eronder uit. Ademen doen we zolang we ...
Gods naam � schuld / Zijn naam verdedigen?
Leviticus 5:1
Uitleg
Van het viertal zonden dat hier speciaal opgenoemd wordt, kunnen wij niet altijd zeggen dat ze opzettelijk gebeuren. Het gaat in ieder geval om zonden waarbij men betrokken raakt door de omgang met anderen in de maatschappij. Men kan in aanraking komen met een kadaver of een mens die naar de wet onrein is en daardoor zelf onrein worden. Men kan in de hitte van een conflict onbedacht een eed uitspreken, die men later niet kan verantwoorden. En bij de situatie die in vers 1 geschetst wordt, moeten we denken aan een officiële oproep om getuige te zijn van een diefstal of iets dergelijks. Daarbij wordt dan een vloek uitgesproken over degene die de misdadiger willens en wetens niet aangeeft. Hierachter schuilt de gedachte dat iemand die getuige is van een zonde en zelf geen actie onderneemt, mede schuldig is. Op die manier kunnen wij vandaag ook gemakkelijk bij zonde betrokken raken. Jij kunt maar zo op straat getuige zijn van diefstal of misbruik van Gods naam. De zonden van de mensen om ons heen gaan ook ons aan. Wij moeten niet alleen over de zonden van anderen praten, maar er ook tegen strijden door die steeds te delen met Christus. Wanneer jouw klasgenoot of collega zondigt, gaat dat ook jou aan.
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: Gods naam � oordeel / Zijn naam misbruiken
"Oog om oog, tand om tand" is een regel die voor ons gevoel toch niet past in de wetten van Mozes? Toch staat hij erin, met zoveel woorden wel drie keer. Wie een ander doodt, dan wel van een lichaamsdeel berooft, verspeelt het recht op leven of datzelfde lichaamsdeel. Opmerkelijk dat de aanleiding een geval van godslastering is. Een ...
-Woensdag: Gods naam � schuld / Zijn naam verdedigen?
Van het viertal zonden dat hier speciaal opgenoemd wordt, kunnen wij niet altijd zeggen dat ze opzettelijk gebeuren. Het gaat in ieder geval om zonden waarbij men betrokken raakt door de omgang met anderen in de maatschappij. Men kan in aanraking komen met een kadaver of een mens die naar de wet onrein is en daardoor zelf onrein worden. ...
-Donderdag: Gods naam � betrouwbaar / Zijn naam belijden
In het gelezen gedeelte worden we verplaatst naar het tijdstip waarin het optreden van Kores voltooid en Israël uit Babel verlost is. De heidense volken worden nu door de Heere opgeroepen om samen te komen, met elkaar te overleggen en uit te spreken wie nou werkelijk een rechtvaardige en verlossende God is. Eén van hun ...
-Vrijdag: Gods naam � bescherming / Zijn naam tot bescherming
In een oosterse stad is de toren het veiligste deel van het geheel. Zo wil de Heere voor Zijn volk zijn: een sterke toren, oftewel een veilig heenkomen. Wij hebben immers iemand nodig waar we terecht kunnen. Gods naam biedt die plek, een plek waar je veilig bent. Door welke ‘vijand’ je ook wordt aangevallen, hoe fel ...
-Zaterdag: Gods naam � behoud / Zijn naam tot behoud
Joël profeteerde al van de komst van de Heilige Geest. Op de Pinksterdag in Jeruzalem heeft Petrus nadrukkelijk naar deze woorden van Joël terugverwezen en gezegd: wat vandaag aan de orde is, heeft Joël al voorzien en verkondigd. God giet door Zijn Zoon de Heilige Geest uit op alle vlees. Die Geest wekt ...
-Zondag: Gods naam � je hart / Zijn naam in je hart
We kunnen ons van buiten nog altijd anders voordoen dan wie we van binnen zijn, ook in het leven met God. Met een beetje uiterlijke vroomheid kun je bij anderen gemakkelijk de schijn wekken dat het wel in orde is. Daarom is het van belang te beseffen dat het van binnenuit moet komen en we zo Jezus na leven ...
-Maandag: Gods naam � loven / Zijn naam loven
Tien keer klinkt in dit lied: Looft God. Het is één permanente oproep en uitnodiging om alle muziekinstrumenten te gebruiken om de HEERE te loven. Mocht de dichter een instrument hebben overgeslagen, dan is het laatste, het hoogste en het rijkste: alles wat adem heeft, love de HEERE. Niemand kan eronder uit. Ademen doen we zolang we ...