En Mozes zocht zeer naarstiglijk den bok des zondoffers; en ziet, hij was verbrand. Dies was hij op Eleazar en op Ithamar, de overgebleven zonen van Aaron, zeer toornig, zeggende:
Uitleg
‘Oog om oog, tand om tand’, is een regel die voor ons gevoel toch niet past in de wetten van Mozes? Toch staat hij erin, met zoveel woorden wel drie keer. Wie een ander doodt, dan wel van een lichaamsdeel berooft, verspeelt het recht op leven of datzelfde lichaamsdeel.
Opmerkelijk dat de aanleiding een geval van godslastering is. Een godslasteraar moet ook gedood. Ja, want een aanval op Gods naam is een aanslag op Zijn wezen. Trouwens ook op de basis van Israëls volksbestaan. Alles wat Israël is, is het door de naam van God.
Die rechtsregel van oog om oog en tand om tand heeft een dubbele functie. In de eerste plaats geeft die de grote waarde aan, die het leven en elk lichaamsdeel voor de Heere heeft. In de tweede plaats houdt die regel de vergelding binnen de perken. Een mens is immers zomaar geneigd voor één oog er twee te nemen.
De Heere Jezus is op beschuldiging van godslastering ter dood veroordeeld. Hij stierf in onze plaats. Zouden wij het uit dankbaarheid dan niet omdraaien? Wie zelf het leven heeft, zal ook dat van een ander willen beschermen. En zorg kennen om elk lichaamsdeel van zijn naaste.
‘Oog om oog, tand om tand’, is een regel die voor ons gevoel toch niet past in de wetten van Mozes? Toch staat hij erin, met zoveel woorden wel drie keer. Wie een ander doodt, dan wel van een lichaamsdeel berooft, verspeelt het recht op leven of datzelfde lichaamsdeel.
Van het viertal zonden dat hier speciaal opgenoemd wordt, kunnen wij niet altijd zeggen dat ze onopzettelijk gebeuren. Het gaat in ieder geval om zonden waarbij men betrokken raakt door de omgang met anderen in de maatschappij.
Men kan in aanraking komen met een kadaver of een mens die naar de wet onrein is en daardoor zelf ...
In het gelezen gedeelte worden we verplaatst naar het tijdstip waarin het optreden van Kores voltooid en Israël uit Babel verlost is. De heidense volken worden nu door de Heere opgeroepen om samen te komen, met elkaar te overleggen en uit te spreken wie nou werkelijk een rechtvaardige en verlossende God is.
In een oosterse stad is de toren het veiligste deel van het geheel. Zo wil de Heere voor Zijn volk zijn: een sterke toren, oftewel een veilig heenkomen. Wij hebben immers iemand nodig waar we terecht kunnen. Gods naam biedt die plek, een plek waar je veilig bent.
Joël profeteerde al van de komst van de Heilige Geest. Op de Pinksterdag in Jeruzalem heeft Petrus nadrukkelijk naar deze woorden van Joël teruggegrepen en gezegd: wat vandaag aan de orde is, heeft Joël al voorzien en verkondigd. God giet door Zijn Zoon de Heilige Geest uit op alle vlees.
We kunnen ons van buiten nog altijd anders voordoen dan wie we van binnen zijn, ook in het leven met God. Met een beetje uiterlijke vroomheid kun je bij anderen gemakkelijk de schijn wekken dat het wel in orde is.
Daarom is het van belang te beseffen dat het van binnenuit moet komen en we zo Jezus ...
Tien keer klinkt in dit lied: Looft God. Het is één permanente oproep en uitnodiging om alle muziekinstrumenten te gebruiken om de HEERE te loven. Mocht de dichter een instrument hebben overgeslagen, dan is het laatste, het hoogste en het rijkste: alles wat adem heeft, love de HEERE. Niemand kan eronder uit.
Dinsdag: Zijn Naam misbruiken
Leviticus 10:16
Uitleg
‘Oog om oog, tand om tand’, is een regel die voor ons gevoel toch niet past in de wetten van Mozes? Toch staat hij erin, met zoveel woorden wel drie keer. Wie een ander doodt, dan wel van een lichaamsdeel berooft, verspeelt het recht op leven of datzelfde lichaamsdeel.
Opmerkelijk dat de aanleiding een geval van godslastering is. Een godslasteraar moet ook gedood. Ja, want een aanval op Gods naam is een aanslag op Zijn wezen. Trouwens ook op de basis van Israëls volksbestaan. Alles wat Israël is, is het door de naam van God.
Die rechtsregel van oog om oog en tand om tand heeft een dubbele functie. In de eerste plaats geeft die de grote waarde aan, die het leven en elk lichaamsdeel voor de Heere heeft. In de tweede plaats houdt die regel de vergelding binnen de perken. Een mens is immers zomaar geneigd voor één oog er twee te nemen.
De Heere Jezus is op beschuldiging van godslastering ter dood veroordeeld. Hij stierf in onze plaats. Zouden wij het uit dankbaarheid dan niet omdraaien? Wie zelf het leven heeft, zal ook dat van een ander willen beschermen. En zorg kennen om elk lichaamsdeel van zijn naaste.
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: Dinsdag: Zijn Naam misbruiken
‘Oog om oog, tand om tand’, is een regel die voor ons gevoel toch niet past in de wetten van Mozes? Toch staat hij erin, met zoveel woorden wel drie keer. Wie een ander doodt, dan wel van een lichaamsdeel berooft, verspeelt het recht op leven of datzelfde lichaamsdeel.
Opmerkelijk dat de aanleiding een geval ...
-Woensdag: Woensdag: Zijn Naam verdedigen?
Van het viertal zonden dat hier speciaal opgenoemd wordt, kunnen wij niet altijd zeggen dat ze onopzettelijk gebeuren. Het gaat in ieder geval om zonden waarbij men betrokken raakt door de omgang met anderen in de maatschappij.
Men kan in aanraking komen met een kadaver of een mens die naar de wet onrein is en daardoor zelf ...
-Donderdag: Donderdag: Zijn Naam belijden
In het gelezen gedeelte worden we verplaatst naar het tijdstip waarin het optreden van Kores voltooid en Israël uit Babel verlost is. De heidense volken worden nu door de Heere opgeroepen om samen te komen, met elkaar te overleggen en uit te spreken wie nou werkelijk een rechtvaardige en verlossende God is.
Eén ...
-Vrijdag: Vrijdag: Zijn Naam tot bescherming
In een oosterse stad is de toren het veiligste deel van het geheel. Zo wil de Heere voor Zijn volk zijn: een sterke toren, oftewel een veilig heenkomen. Wij hebben immers iemand nodig waar we terecht kunnen. Gods naam biedt die plek, een plek waar je veilig bent.
Door welke ‘vijand’ je ook wordt aangevallen, ...
-Zaterdag: Zaterdag: Zijn Naam tot behoud
Joël profeteerde al van de komst van de Heilige Geest. Op de Pinksterdag in Jeruzalem heeft Petrus nadrukkelijk naar deze woorden van Joël teruggegrepen en gezegd: wat vandaag aan de orde is, heeft Joël al voorzien en verkondigd. God giet door Zijn Zoon de Heilige Geest uit op alle vlees.
Die ...
-Zondag: Zondag: Zijn Naam in je hart
We kunnen ons van buiten nog altijd anders voordoen dan wie we van binnen zijn, ook in het leven met God. Met een beetje uiterlijke vroomheid kun je bij anderen gemakkelijk de schijn wekken dat het wel in orde is.
Daarom is het van belang te beseffen dat het van binnenuit moet komen en we zo Jezus ...
-Maandag: Maandag: Zijn Naam loven
Tien keer klinkt in dit lied: Looft God. Het is één permanente oproep en uitnodiging om alle muziekinstrumenten te gebruiken om de HEERE te loven. Mocht de dichter een instrument hebben overgeslagen, dan is het laatste, het hoogste en het rijkste: alles wat adem heeft, love de HEERE. Niemand kan eronder uit.
Ademen doen we ...