Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest. Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods. Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees. Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest. Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken, dat des Geestes is. Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede; Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet. En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.
Uitleg
‘... van de Vader en de Zoon...’
De Heilige Geest gaat uit van de Vader en van de Zoon. Om deze laatste woorden (in het Latijn is dat 'filioque') is in de kerkgeschiedenis fel gestreden. Deze paar woorden, of dit ene Latijnse woord, hebben in 1054 tot een grote kerkscheuring geleid. Toen is de Oosterse Kerk ontstaan, met als hoofdzetel Constantinopel en de Westerse Kerk met als hoofdzetel Rome. De Oosterse Kerk leerde dat de Heilige Geest alléén uitging van de Vader, en niet van de Zoon. Dit is een dwaling waartegen de Westerse Kerk zich fel heeft verzet. Als de Heilige Geest niet ook uitgaat van de Zoon, doet dat afbreuk aan het grote werk van de Heere Jezus als Borg en Zaligmaker. Christus Zelf heeft gezegd dat de Heilige Geest het 'uit het Zijne' zal nemen. Als we de woorden 'en van de Zoon' schrappen, wordt de band tussen Christus en de Heilige Geest losgemaakt. Dan is de Heilige Geest niet meer de Toepasser van het heil dat Christus verworven heeft voor Zijn kinderen. Dit is totaal in strijd met wat Gods Woord ons leert.
VRAAG: Hoe kun je uit Romeinen 8 vers 1 tot en met 17 leren dat de Heilige Geest zowel van de Vader als de Zoon uitgaat, als je let op de namen die de Heilige Geest daar heeft?
‘Zijnde waarachtig en eeuwig God, gelijk ons de Heilige Schriften leren.’
De Heilige Geest is waarachtig God. Dit zien we heel duidelijk in de geschiedenis van Ananias en Saffira. Ze liegen en onttrekken van de prijs van het land, zonder dat zij het eerlijk aan de apostelen meedelen. Wanneer Ananias het geld brengt, zegt Petrus ...
‘Welke in orde is de derde Persoon der Drievuldigheid, van éénzelfde wezen, majesteit en heerlijkheid met de Vader en de Zoon.’
De Heilige Geest is niet maar een kracht, maar een Persoon. Velen zien in de Heilige Geest niet anders dan een Goddelijke kracht. Als in de Bijbel gesproken wordt over de kracht ...
‘Wij geloven en belijden ook dat de Heilige Geest van eeuwigheid van de Vader en de Zoon uitgaat.’
Dit artikel begint met: 'Wij geloven en belijden'. De uitgang van de Heilige Geest is niet met ons verstand te begrijpen. We geloven dit omdat Gods Woord ons dat leert. En we belijden het eerbiedig in navolging ...
De Heilige Geest gaat uit van de Vader en van de Zoon. Om deze laatste woorden (in het Latijn is dat 'filioque') is in de kerkgeschiedenis fel gestreden. Deze paar woorden, of dit ene Latijnse woord, hebben in 1054 tot een grote kerkscheuring geleid. Toen is de Oosterse Kerk ontstaan, ...
Als de Heere Jezus Zijn werk op aarde volbracht heeft en ten hemel zal varen, roept Hij Zijn discipelen op om te wachten op de uitstorting van de Heilige Geest. In Lukas 24 vers 49 zegt Hij: En zie, Ik zend de belofte Mijns Vaders op u; maar blijft gij in de stad Jeruzalem, totdat gij zult aangedaan zijn met ...
De Heilige Geest is waarachtig God. Zijn werk is scheppen. De dingen die niet zijn, roepen alsof ze er waren. In de Geloofsbelijdenis van Nicea staat van de Heilige Geest: 'Die Heere is en levend maakt'. Het belangrijkste werk van de Heilige Geest is de levendmaking van zondaren. Levendmaking, daarover gaat het gesprek tussen de Heere Jezus en Nicodemus ...
Over de zonde tegen de Heilige Geest lezen we in Mattheüs 12. De Heere Jezus heeft een bezetene, die blind en stom was, genezen. Al de scharen ontzetten zich daarover. Maar de farizeeën gaan Hem lasteren. Ze zeggen: Deze werpt de duivelen niet uit dan door Beëlzebul, de overste der duivelen. De ...
Vrijdag: En van de Zoon
Romeinen 8:1-8:2
Uitleg
‘... van de Vader en de Zoon...’
De Heilige Geest gaat uit van de Vader en van de Zoon. Om deze laatste woorden (in het Latijn is dat 'filioque') is in de kerkgeschiedenis fel gestreden. Deze paar woorden, of dit ene Latijnse woord, hebben in 1054 tot een grote kerkscheuring geleid. Toen is de Oosterse Kerk ontstaan, met als hoofdzetel Constantinopel en de Westerse Kerk met als hoofdzetel Rome. De Oosterse Kerk leerde dat de Heilige Geest alléén uitging van de Vader, en niet van de Zoon. Dit is een dwaling waartegen de Westerse Kerk zich fel heeft verzet. Als de Heilige Geest niet ook uitgaat van de Zoon, doet dat afbreuk aan het grote werk van de Heere Jezus als Borg en Zaligmaker. Christus Zelf heeft gezegd dat de Heilige Geest het 'uit het Zijne' zal nemen. Als we de woorden 'en van de Zoon' schrappen, wordt de band tussen Christus en de Heilige Geest losgemaakt. Dan is de Heilige Geest niet meer de Toepasser van het heil dat Christus verworven heeft voor Zijn kinderen. Dit is totaal in strijd met wat Gods Woord ons leert.
VRAAG: Hoe kun je uit Romeinen 8 vers 1 tot en met 17 leren dat de Heilige Geest zowel van de Vader als de Zoon uitgaat, als je let op de namen die de Heilige Geest daar heeft?
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: Dinsdag: De Heilige Geest is waarachtig God
‘Zijnde waarachtig en eeuwig God, gelijk ons de Heilige Schriften leren.’
De Heilige Geest is waarachtig God. Dit zien we heel duidelijk in de geschiedenis van Ananias en Saffira. Ze liegen en onttrekken van de prijs van het land, zonder dat zij het eerlijk aan de apostelen meedelen. Wanneer Ananias het geld brengt, zegt Petrus ...
-Woensdag: Woensdag: De Heilige Geest is een persoon
‘Welke in orde is de derde Persoon der Drievuldigheid, van éénzelfde wezen, majesteit en heerlijkheid met de Vader en de Zoon.’
De Heilige Geest is niet maar een kracht, maar een Persoon. Velen zien in de Heilige Geest niet anders dan een Goddelijke kracht. Als in de Bijbel gesproken wordt over de kracht ...
-Donderdag: Donderdag: De uitgang van de Heilige Geest
‘Wij geloven en belijden ook dat de Heilige Geest van eeuwigheid van de Vader en de Zoon uitgaat.’
Dit artikel begint met: 'Wij geloven en belijden'. De uitgang van de Heilige Geest is niet met ons verstand te begrijpen. We geloven dit omdat Gods Woord ons dat leert. En we belijden het eerbiedig in navolging ...
-Vrijdag: Vrijdag: En van de Zoon
‘... van de Vader en de Zoon...’
De Heilige Geest gaat uit van de Vader en van de Zoon. Om deze laatste woorden (in het Latijn is dat 'filioque') is in de kerkgeschiedenis fel gestreden. Deze paar woorden, of dit ene Latijnse woord, hebben in 1054 tot een grote kerkscheuring geleid. Toen is de Oosterse Kerk ontstaan, ...
-Zaterdag: Zaterdag: De uitstorting van de Heilige Geest
Als de Heere Jezus Zijn werk op aarde volbracht heeft en ten hemel zal varen, roept Hij Zijn discipelen op om te wachten op de uitstorting van de Heilige Geest. In Lukas 24 vers 49 zegt Hij: En zie, Ik zend de belofte Mijns Vaders op u; maar blijft gij in de stad Jeruzalem, totdat gij zult aangedaan zijn met ...
-Zondag: Zondag: Het werk van de Heilige Geest
De Heilige Geest is waarachtig God. Zijn werk is scheppen. De dingen die niet zijn, roepen alsof ze er waren. In de Geloofsbelijdenis van Nicea staat van de Heilige Geest: 'Die Heere is en levend maakt'. Het belangrijkste werk van de Heilige Geest is de levendmaking van zondaren. Levendmaking, daarover gaat het gesprek tussen de Heere Jezus en Nicodemus ...
-Maandag: Maandag: De zonde tegen de Heilige Geest
Over de zonde tegen de Heilige Geest lezen we in Mattheüs 12. De Heere Jezus heeft een bezetene, die blind en stom was, genezen. Al de scharen ontzetten zich daarover. Maar de farizeeën gaan Hem lasteren. Ze zeggen: Deze werpt de duivelen niet uit dan door Beëlzebul, de overste der duivelen. De ...