Zo dan, mijn geliefde en zeer gewenste broeders, mijn blijdschap en kroon, staat alzo in den Heere, geliefden!
Uitleg
Het gelezen Woord is opengegaan. Gelet op het resultaat heeft Filippus Samaria zeker niet voor niets achtergelaten. Was er blijdschap in Samaria tijdens zijn aanwezigheid, in de hemel is er nu ook blijdschap over deze ene Moorman. Jezus zei dat er blijdschap in de hemel is over iedere zondaar die tot Hem nadert en naar Hem hóórt. De preek slaat aan en in.
Lukas vertelt van het gepredikte Woord. En over het ‘getekende’ Woord, want de kamerling wordt hetzelfde moment gedoopt. Voor Filippus zit de taak erop: de Geest des Heeren nam Filippus weg en hij werd gevonden te Azôte. We zien hetzelfde als twee dagen geleden: God stippelt voor Zijn dienstknechten de weg van de prediking uit. De prediker is weg. En de kamerling dan? Staat hij treurig te kijken? Zit hij nu als een hoopje ellende in de wagen? Nee, de kamerling reist na de ‘openluchtdienst’ van Woord en sacrament zijn weg met blijdschap. Hij schijnt Filippus helemaal niet te missen: de kamerling zag hem niet meer, want hij reisde zijn weg met blijdschap.
Vreugde over de Woordverkondiging. Dankbaarheid vanwege Jezus, Die hem een plaatsje bij Zichzelf geeft. ’t Is goed te begrijpen: als Jezus op de goudschaal van het Woord wordt gebracht en het volle gewicht krijgt, dan is er bij het ‘niemand zien dan Jezus alleen’ voluit blijdschap. Wie begrijpt wat hij leest, eindigt in intense vreugde. Om Jezus’ wil.
Vraag: Heb jij iets van de bovenstaande vreugde ervaren tijdens of na de woordverkondiging vandaag?
Je kent de tekst: ‘Onderzoekt de Schriften.’ Dat is een gebod, een eis. Hij Die het beveelt, spreekt met gezag. Hij wil in het leven het eerste en laatste woord hebben. Hijzelf heet de Eerste en de Laatste. Hijzelf is het vleesgeworden Woord.
Het is de Heere Jezus Die tot het onderzoek van de Schriften ...
Misschien is het jou met de paplepel ingegeven: lees je Bijbel, bid elke dag. Inmiddels zal het je vanuit de geschiedenis die Jezus’ opmerking bevat om de Schriften te onderzoeken, wel duidelijk zijn dat er alle reden is om zo’n aansporing thuis te zeggen en te horen. De inhoud is de dwingende reden. Jij en ik ...
We doen dat altijd zo, zegt iemand, we zijn dat zo gewend, het is al een oude traditie. In bepaalde gezinnen bestaat bijvoorbeeld een traditie om de dag altijd met schriftlezing en gebed te beginnen en te besluiten, en de maaltijden met hetzelfde tweetal te eindigen. Zulke gebruiken worden overgedragen, aangeleerd en door de geslachten heen gehandhaafd.
Slordig bijbellezen of de Bijbel gaat nog weinig open... Het gebeurt zomaar. Je hebt het soms niet eens in de gaten. Dat jouw Bijbel dicht blijft, kan veel redenen hebben. Ze zijn soms heel aannemelijk. Te druk. De studie kost heel wat uren, je werk slokt je op, het onderhouden van de vriendschap vergt de nodige tijd en inspanning, ...
Je hebt een Bijbel tot je beschikking, misschien zelf gekocht of bij een bijzondere gelegenheid gekregen. We hebben op de catechisatie en op school geleerd dat het zogenaamde ‘Boek der boeken’ uit twee delen bestaat: het Oude en het Nieuwe Testament, boeken van het oude verbond en van het nieuwe verbond. In het eerste staat dat Jezus ...
Het gelezen Woord is opengegaan. Gelet op het resultaat heeft Filippus Samaria zeker niet voor niets achtergelaten. Was er blijdschap in Samaria tijdens zijn aanwezigheid, in de hemel is er nu ook blijdschap over deze ene Moorman. Jezus zei dat er blijdschap in de hemel is over iedere zondaar die tot Hem nadert en naar Hem hóó...
De Openbaring is een moeilijk boek. Zó moeilijk, dat sommigen zeggen het daarom maar dicht te laten. Hoe begrijpelijk ook, het is geheel in strijd met de bedoeling van de Heere. Wie de Openbaring gesloten houdt, gaat in de fout, handelt niet overeenkomstig het diepe verlangen van de verhoogde Heiland Zelf, Die het boek aan Johannes op Patmos ...
Zondag: N' de preek...
Filippenzen 4:1
Uitleg
Het gelezen Woord is opengegaan. Gelet op het resultaat heeft Filippus Samaria zeker niet voor niets achtergelaten. Was er blijdschap in Samaria tijdens zijn aanwezigheid, in de hemel is er nu ook blijdschap over deze ene Moorman. Jezus zei dat er blijdschap in de hemel is over iedere zondaar die tot Hem nadert en naar Hem hóórt. De preek slaat aan en in.
Lukas vertelt van het gepredikte Woord. En over het ‘getekende’ Woord, want de kamerling wordt hetzelfde moment gedoopt. Voor Filippus zit de taak erop: de Geest des Heeren nam Filippus weg en hij werd gevonden te Azôte. We zien hetzelfde als twee dagen geleden: God stippelt voor Zijn dienstknechten de weg van de prediking uit. De prediker is weg. En de kamerling dan? Staat hij treurig te kijken? Zit hij nu als een hoopje ellende in de wagen? Nee, de kamerling reist na de ‘openluchtdienst’ van Woord en sacrament zijn weg met blijdschap. Hij schijnt Filippus helemaal niet te missen: de kamerling zag hem niet meer, want hij reisde zijn weg met blijdschap.
Vreugde over de Woordverkondiging. Dankbaarheid vanwege Jezus, Die hem een plaatsje bij Zichzelf geeft. ’t Is goed te begrijpen: als Jezus op de goudschaal van het Woord wordt gebracht en het volle gewicht krijgt, dan is er bij het ‘niemand zien dan Jezus alleen’ voluit blijdschap. Wie begrijpt wat hij leest, eindigt in intense vreugde. Om Jezus’ wil.
Vraag: Heb jij iets van de bovenstaande vreugde ervaren tijdens of na de woordverkondiging vandaag?
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: Dinsdag: Neem en lees
Je kent de tekst: ‘Onderzoekt de Schriften.’ Dat is een gebod, een eis. Hij Die het beveelt, spreekt met gezag. Hij wil in het leven het eerste en laatste woord hebben. Hijzelf heet de Eerste en de Laatste. Hijzelf is het vleesgeworden Woord.
Het is de Heere Jezus Die tot het onderzoek van de Schriften ...
-Woensdag: Woensdag: Met de paplepel ingegoten
Misschien is het jou met de paplepel ingegeven: lees je Bijbel, bid elke dag. Inmiddels zal het je vanuit de geschiedenis die Jezus’ opmerking bevat om de Schriften te onderzoeken, wel duidelijk zijn dat er alle reden is om zo’n aansporing thuis te zeggen en te horen. De inhoud is de dwingende reden. Jij en ik ...
-Donderdag: Donderdag: Traditiegetrouw
We doen dat altijd zo, zegt iemand, we zijn dat zo gewend, het is al een oude traditie. In bepaalde gezinnen bestaat bijvoorbeeld een traditie om de dag altijd met schriftlezing en gebed te beginnen en te besluiten, en de maaltijden met hetzelfde tweetal te eindigen. Zulke gebruiken worden overgedragen, aangeleerd en door de geslachten heen gehandhaafd.
...
-Vrijdag: Vrijdag: Gevaarlijke vergeetachtigheid
Slordig bijbellezen of de Bijbel gaat nog weinig open... Het gebeurt zomaar. Je hebt het soms niet eens in de gaten. Dat jouw Bijbel dicht blijft, kan veel redenen hebben. Ze zijn soms heel aannemelijk. Te druk. De studie kost heel wat uren, je werk slokt je op, het onderhouden van de vriendschap vergt de nodige tijd en inspanning, ...
-Zaterdag: Zaterdag: Attentie, attentie...
Je hebt een Bijbel tot je beschikking, misschien zelf gekocht of bij een bijzondere gelegenheid gekregen. We hebben op de catechisatie en op school geleerd dat het zogenaamde ‘Boek der boeken’ uit twee delen bestaat: het Oude en het Nieuwe Testament, boeken van het oude verbond en van het nieuwe verbond. In het eerste staat dat Jezus ...
-Zondag: Zondag: N' de preek...
Het gelezen Woord is opengegaan. Gelet op het resultaat heeft Filippus Samaria zeker niet voor niets achtergelaten. Was er blijdschap in Samaria tijdens zijn aanwezigheid, in de hemel is er nu ook blijdschap over deze ene Moorman. Jezus zei dat er blijdschap in de hemel is over iedere zondaar die tot Hem nadert en naar Hem hóó...
-Maandag: Maandag: Een gesloten boek?
De Openbaring is een moeilijk boek. Zó moeilijk, dat sommigen zeggen het daarom maar dicht te laten. Hoe begrijpelijk ook, het is geheel in strijd met de bedoeling van de Heere. Wie de Openbaring gesloten houdt, gaat in de fout, handelt niet overeenkomstig het diepe verlangen van de verhoogde Heiland Zelf, Die het boek aan Johannes op Patmos ...