Ben je kouwelijk ingesteld, dan kun je bij Blokker terecht voor harige oranje beenwarmers ofwel Bongostampers. Bavaria verkoopt duizenden oranje Dutch Dresses. Albert Heijn doet in ruil voor 15 euro boodschappen rupsachtige Beesies in de nationale kleuren cadeau, terwijl C1000 bij elke 10 euro een voetbal-Gogo schenkt. De concurrentie tussen de oranje speeltjes is enorm. De zogenaamde jengelfactor van kinderen moet de doorslag geven waar hun ouders de boodschappen doen. De vraag die in commercials telkens klinkt is of je WK-proof bent.

WK is ook de afkorting van het woord wederkomst. Een lied zegt het zo: "Als Jezus morgen komen zou, vond Hij ons dan bereid?" In Zijn onderwijs zegt Jezus meerdere keren: "Wees bereid!" Want op een moment dat je het niet verwacht, zal de Zoon des mensen komen.

In tegenstelling tot de commercials spoort Jezus je niet aan om veel geld uit te geven. Het is zelfs zo dat de Heere vol liefde vraagt waarom je geld uitgeeft voor iets wat je geen blijvend geluk kan schenken.

Bij Hem is het kostbaarste zonder geld te verkrijgen. Geen Dutch Dress, maar een bruiloftskleed. Niet omdat het goedkoop is, maar omdat de allerhoogste prijs er al voor betaald Ýs. Het leven van Gods Zoon. Geen kleuren van Oranje, maar het rood van Zijn bloed. Ben jij al WK-proof?

Marieke de Vries, 15 juni 2010

beeld ANP