Hoe slim zijn docenten en leerlingen in de omgang met sociale media? Dat vroegen de onderzoekers van het lectoraat Nieuwe media in vorming en onderwijs, verbonden aan Driestar hogeschool zich af. In een grootschalig onderzoek legden ze deelnemers stellingen voor over filtering, concentratie, afleiding, tijdsbesteding, multitasking en het gebruik van een apparaat op zondag.

De kenniskring van het lectoraat noemt het opvallend dat onderwijsmedewerkers de rol van identificatiefiguur online niet lijken waar te maken. Zo zien docenten filtering vooral als een beschermende maatregel voor hun leerlingen en minder voor zichzelf.

Meer dan hun leraren denken leerlingen voordat ze hun device gebruiken na over de hoeveel tijd die ze online willen besteden. Ook klikken de jongeren bepaalde programma’s eerder weg als ze geconcentreerd willen werken, dan ouderen dat doen.

Het onderzoek wees verder uit dat er weinig verschil is in het bezit van digitale apparatuur tussen jongeren en hun onderwijsgevenden. Wel is het duidelijk dat medewerkers vooral hun laptop en pc gebruiken en jongeren vooral hun smartphone. Jongeren zijn actiever op sociale media.