„Drink geen alcohol in bijzijn van kind"
Stop met het drinken van alcohol in het bijzijn van kinderen. Dat is de boodschap die de Alliantie Alcoholbeleid Nederland (AAN) vanaf deze maandag de wereld in stuurt door de campagne ”Zien drinken, doet drinken”.
Elke dag een biertje na het werk of wekelijks een wijntje op het terras. Het drinken van alcohol is allang niet meer iets wat alleen bij speciale gelegenheden gebeurt. En dat is een groot probleem, vindt Wim van Dalen, projectleider van de alcoholalliantie.
Alcohol is namelijk slecht voor de gezondheid en het drinken ervan leidt tot kopieergedrag bij kinderen, zegt Van Dalen. „Het is een kankerverwekkende stof. Dat staat niet op het etiket van een biertje of een wijntje, maar het is wel degelijk het geval. We moeten daarom voorkomen dat onze kinderen eraan beginnen”, zegt Van Dalen. „Maar denk ook aan hetgeen waar alcohol achter de voordeur toe leidt. Kinderen die mishandeld worden doordat een ouder overmatig drinkt.”
Volgens Van Dalen zou alcohol dan ook „het nieuwe roken” moeten zijn, onder meer omdat er jaarlijks „meer dan 8000 mensen” aan een aan alcohol gerelateerde kanker sterven. AAN pleit voor hogere accijnzen, een verbod op alcoholreclames en een beperking van het aantal verkooppunten. De nieuwe campagne moet bewustzijn creëren bij ouders over hun drinkgedrag in het bijzijn van kinderen.
Wie drinkt in de buurt van kinderen draagt volgens Van Dalen namelijk bij aan de acceptatie van alcohol. „Vanaf 2 jaar kunnen kinderen al waarnemen dat een ouder alcohol drinkt.” Niet veel later zijn ze in staat verschillen tussen alcoholmerken of type glazen te onderscheiden. Daarnaast hebben kleuters haarfijn door dat volwassenen zich anders gedragen door het gebruik van alcohol. „Ouders zijn dan bijvoorbeeld minder streng, waardoor het kind weet dat het zich meer kan veroorloven.”
Op bed
Als onderbouwing voor de campagne wijst Van Dalen op recent onderzoek van de Radboud Universiteit onder zo’n 500 ouders. Daaruit blijkt dat ongeveer 40 procent van de ouders zegt de afgelopen maand gedronken te hebben in het bijzijn van hun kinderen. Bijna de helft (47 procent) van die groep geeft aan dat ze voor lief nemen dat hun kind ziet dat ze alcohol drinken. En dat terwijl 67 procent van hen weet dat kinderen gedrag kopiëren, ook als het om alcoholgebruik gaat.
De projectleider adviseert ouders om maximaal een glas per dag te nuttigen en pas te drinken „als de kinderen op bed liggen.” Bewaar alcohol voor een speciaal moment, drink bijvoorbeeld alleen met verjaardagen, tipt Van Dalen. „Anders neemt het kind dergelijke gewoontes in de puberteit over.”
De campagne roept ouders op om met kinderen in gesprek te gaan over alcoholreclames. „Het is belangrijk dat jongeren mediawijs worden. Ze zien op sociale media allerlei reclames voor bier, wijn of mixdrankjes.” Door als ouders het gesprek hierover aan te knopen „leer je het kind kritisch en anders kijken.” Volgens Van Dalen zijn kinderen „slim genoeg” om na te denken over het doel van dergelijk reclames en de gevaren die alcohol met zich meebrengt.
De overheid moet zich wat Van Dalen betreft ook meer met het onderwerp bemoeien. „De regering luistert beter naar alcoholproducenten dan naar gezondheidsexperts.” Het zijn volgens hem de vruchten van een liberale regering. „Men vindt alcoholgebruik een vrije keuze.”