Vakantieluchthaven Lelystad Airport lijkt nog niet definitief van de baan
Terwijl Schiphol de passagiersstromen amper meer aankan, wacht Lelystad Airport nog altijd op de eerste vakantievluchten. Is het snel in gebruik nemen van de Flevolandse luchthaven de oplossing voor de malaise op Schiphol?
Technisch gezien is Lelystad Airport er helemaal klaar voor om Schiphol te ontlasten. In de jaren 2017 en 2018 wordt de luchthaven –die vooral dienstdoet als oefenlocatie voor lesvluchten– klaargestoomd voor middelgroot vliegverkeer. Zo wordt de uitkijktoren verhoogd van 9 naar 20 meter en de start- en landingsbaan verlengd. Daarna volgen een fonkelnieuwe terminal en een riant parkeerterrein. Ook komen er nieuwe aansluitingen op de A6 en op de provinciale weg.
Aanvankelijk moet Lelystad Airport vanaf 2019 al duizenden vakantievluchten per jaar van Schiphol overnemen. De grootste luchthaven van het land zal zo meer ruimte krijgen voor zakelijk verkeer en intercontinentale vluchten. Rond 2033 zou Lelystad Airport moeten zijn doorgegroeid naar 45.000 vliegbewegingen en 6,7 miljoen passagiers per jaar.
De ingebruikname van de Flevolandse vluchthaven gaat echter niet zonder slag of stoot. In 2017 lijkt er een doorbraak te zijn als de Raad van State concludeert dat de uitbreiding van het vliegveld geen gevaar vormt voor de in de omgeving levende vogels. Hoewel de Vogelbescherming stelt dat er onvoldoende rekening is gehouden met de lage vliegroutes –met als doel om botsingen met het vliegverkeer van Schiphol en de luchtmacht te voorkomen– komt de opening in zicht.
Stikstofcrisis
Zo vlot zou het uiteindelijk niet gaan. Als blijkt dat er voor de tweede keer onjuiste geluidsberekeningen zijn gemaakt –waardoor de geluidshinder aanzienlijk hoger uitvalt– besluit toenmalig minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen in 2018 de opening met minstens een jaar uit te stellen naar 2020.
Ondertussen speelt in 2019 de stikstofcrisis in Nederland. Als de Raad van State oordeelt dat het aansluiten van de A12 op de A15 geen doorgang kan vinden omdat het kabinet een te rooskleurig rekenmodel heeft gebruikt, wordt ook besloten om de stikstofberekeningen voor Lelystad Airport tegen het licht te houden. Hierin blijken eveneens fouten te zitten. Van Nieuwenhuizen stelt de opening weer uit, nu tot november 2021.
Het demissionaire kabinet-Rutte III verklaart het onderwerp in januari 2021 controversieel. Dit houdt in dat de regering haar vinger niet meer brandt aan dit inmiddels omstreden dossier en besluiten over het vliegveld overlaat aan een volgend kabinet. In het regeerakkoord van het kabinet-Rutte IV spreken de coalitiepartijen af in 2022 te besluiten of de Flevolandse luchthaven alsnog opengaat. Vrijdag liet het kabinet weten de knoop pas in 2024 door te hakken.
Schoonmakers
Het lijkt onwaarschijnlijk dat er niets meer met een project zal worden gedaan waarin de laatste jaren zoveel geld is gestoken. Het vernieuwde vliegveld ligt al jaren klaar voor gebruik. Uit een gezamenlijk onderzoek van Omroep Flevoland en onderzoeksplatform Follow The Money in september 2020 blijkt dat er dan al voor 214 miljoen euro in Lelystad Airport is geïnvesteerd. Dat is weggegooid geld als het vliegveld voorgoed dichtblijft voor vakantievluchten.
Daarbij zal meespelen dat juist de afgelopen weken duidelijk is geworden hoe belangrijk het is dat Schiphol niet overbelast raakt. Deze zomer moeten vliegmaatschappijen honderden vluchten schrappen vanwege de drukte op Schiphol. Dit zal in de toekomst niet nodig zijn met een luchthaven in de buurt die jaarlijks duizenden vluchten kan overnemen. Precies wat vanaf het prilste begin al het plan was met Lelystad Airport.
Wel is het nog maar de vraag of Lelystad Airport erin slaagt om voldoende personeel te werven als het tot een opening mocht komen. De oorzaak van de problemen op Schiphol is nota bene de krapte op de arbeidsmarkt. Zonder beveiligers, baliemedewerkers, luchtverkeersleiders en schoonmakers kan de luchthaven in Lelystad niet functioneren.
Felix Pot, economisch geograaf aan de Rijksuniversiteit Groningen, zei eerder al tegen Tubantia te verwachten dat Lelystad Airport alsnog open zal gaan. Hij acht het kostenplaatje van doorslaggevend belang. „Er is nu al zoveel geld geïnvesteerd, meestal vinden politici het dan ongepast om het te laten schieten.”