Bedrijf gehalveerd; vol energie verder
Ondernemers lokaal zichtbaar maken; online of met behulp van drukwerkverspreiding. Trainews Media in Yerseke, dat vorig jaar nog halveerde, heeft er zich in gespecialiseerd. „We werken nu ook aan banners op drukbezochte websites. Zodat de klant uit de regio zijn slager ziet op bijvoorbeeld Buienradar.”
Daniël van Iwaarden en Huibert Goedegebure (beiden 28) hebben een enerverend jaar achter de rug. Er ontstond in 2021 een mediastorm rondom hun bedrijf door een conflict over de plaatsing van advertenties over zondagsactiviteiten en bepaalde evenementen. Eerst in Kapelle rondom De Scheldepost, later in andere Zeeuwse gemeenten. In 2010 startte het tweetal met vijf anderen een studentenbedrijfje met een uitgifte van een stagekrant. Het beviel zo goed dat ze een jaar daarna doorgingen met Trainews, waaraan de benaming Media werd toegevoegd. In 2013 namen ze het huis-aan-huisblad De Scheldepost over. De Scheldepost werd gevolg door de overname van bladen in Noord-Beveland, Borsele en Walcheren en een eigen huis-aan-huiskrant in Goes. Het personeelsbestand groeide in korte tijd tot acht medewerkers. Ook betrokken ze een eigen pand in hartje Yerseke.
Kritiek
Het tot de reformatorische gezindte behorende tweetal –Van Iwaarden is ook raadslid voor de SGP in Reimerswaal – ontwikkelde een eigen identiteitskader waaraan advertenties moesten voldoen. Zondagsevenementen, bepaalde muziekkeuze en evenementen kwamen meestal niet voor plaatsing in aanmerking. In een aantal gevallen moest ook de gemeentelijke berichtgeving eraan geloven. Dat kwam op veel kritiek te staan. Gemeenten en adverteerders zegden contracten op. „We hebben toen besloten alle titels over te doen aan Quaeris Media in Goes. Vier van de negen personeelsleden konden daar doorgaan.” Per 1 oktober was de overgang een feit.
Goedegebure en hij besloten zich met twee andere medewerkers volledig te focussen op hun webshop Verspreiden.com, die ze al in 2012 hadden opgezet. „We hebben ons gericht op huis-aan-huis verspreiding en direct mail, met of zonder drukwerkproductie door ons. We hebben contracten afgesloten met alle lokale verspreiders in Nederland en onze activiteiten uitgebreid naar België. Onze klantenkring is uiterst divers. Van een hondentrimsalon tot een landelijke biologische supermarkt.”
De jonge ondernemers ervoeren de periode die aanbrak na de verkoop van de huis-aan-huisbladen als een verademing. „We waren altijd druk en er was weinig tijd voor zelfreflectie. Er is nu tijd om rustig na te denken over de vraag waarin we als bedrijf eigenlijk goed zijn.”
Heel Nederland
Naast Verspreiden.com, de webshop voor huis-aan-huisverspreiding in geselecteerde postcodegebieden, direct mails en drukwerk wordt gewerkt aan een nieuwe webshop. Die is gericht op zogenaamde onlinebannercampagnes. „We bieden op de nieuwe webshop de mogelijkheid aan ondernemers om te adverteren op een site als bijvoorbeeld Buienradar, waarbij de advertentie dan alleen zichtbaar is in geselecteerde postcodegebieden. Bezoekers van die websites uit het geselecteerde gebied zien dan een advertentie van hun lokale ondernemer.”
Trainews is in gesprek met verschillende partijen, „zodat we in heel Nederland online zichtbaarheid kunnen aanbieden. We mikken op veelbezochte sites als Nu.nl. Maar ook 1120sites in de regio. We merken dat er vraag naar is. Het is een interessante markt, die ons energie geeft.”
De omzet over 2021 bedroeg, door de aanwezigheid van de lokale titels, rond de 2 miljoen euro. Daarna is het bedrijf ongeveer gehalveerd en viel een evenredig deel van de omzet weg. Tot rode cijfers heeft dat volgens Van Iwaarden nooit geleid. Met Verspreiden.com verwacht hij dit jaar ook zwarte cijfers te schrijven. „De prognoses zien er goed uit. We automatiseren zoveel mogelijk en hebben niet de ambitie om het team uit te breiden.”