Op zoek naar manieren om collectegeld af te dragen
Muntgeld ruilen met de plaatselijke bakker, collectegeld overmaken per bank, gebruikmaken van een app of minder vaak het geld gaan storten: kerken zoeken naar nieuwe manieren om de kosten én moeiten van het afstorten van de collectegelden te verminderen, blijkt uit de reacties op een oproep van het Reformatorisch Dagblad. Nog een constatering: „De collectezak komt vast niet meer terug.”
Een van de meest genoemde mogelijkheden om de kosten van het storten van contact muntgeld te beperken, is het overmaken van geld via de bank. In de gemeente van Ineke Streefkerk staat in het kerkblad wat de richtbedragen per maand zijn en waar de kosten van het onderhoud voor de kerk uit bestaan. „Het fijne is dat iedereen kan bijdragen naar vermogen, zij die arm zijn kunnen wellicht niet aan het richtbedrag voldoen, degenen die welvarend zijn, kunnen meer geven. Nog een prettige bijkomstigheid is dat het gegeven bedrag als gift afgetrokken mag worden van de belasting.”
Collecte-app
De giften via een app laten lopen (zie ook ”afdragen via de app”) is een tweede manier die veel blijkt voor te komen. Robert de Pater, penningmeester van het college van kerkrentmeesters van de hervormde gemeente te Schoonhoven, ziet de voordelen ervan: „De goedkoopste en administratief makkelijkste oplossing qua afwikkeling is de kerkapp van Donkey Mobile waarbij ook een ‘geef’-mogelijkheid is opgenomen. Deze app is bij onze gemeente recent in gebruik genomen. In eerste instantie voor de communicatie en het vergroten van de onderlinge betrokkenheid, maar de collecteapp werkt ook goed. De gemeenteleden kunnen een saldo opwaarderen, betalen daar slechts eenmalig kosten voor bij het opwaarderen, en kunnen dan vanuit dit saldo kosteloos hun gave geven aan de collectedoelen die in de app zijn opgenomen. Ook de administratieve afwikkeling is eenvoudig.”
Supermarkt
Evert Top is penningmeester van de gereformeerde gemeente in Ede en vertelt dat de gemeente al langer op een alternatieve manier het muntgeld uit de collectes weer in omloop brengt. „De Rabobank heeft ons enkele jaren geleden een apparaat geschonken om het geld in rolletjes doen. Deze rollen kunnen we inleveren bij een supermarkt in Harskamp. De bank heeft ons in contact gebracht met hen. Op die manier is het een win-winsituatie. De supermarkt hoeft geen duur geld bij de bank te halen en wij komen minder duur van onze munten af.”
Stortingskosten
Niet alle banken blijken hoge kosten te rekenen voor het storten van met name muntgeld. Adri de Pooter, penningmeester van de christelijk gereformeerde kerk te Zaamslag: „Wij hebben als bankier de plaatselijke Regiobank en zij brengen tot nader order geen stortingskosten in rekening. Nu is mij uiteraard niet bekend of dit landelijk ook van toepassing is, maar dit kan nagevraagd worden.”
Veiligheid
Christian van der Weele, eigenaar van het Nunspeetse bedrijf Kerkveiligheid, vraagt ten slotte nog aandacht voor de veiligheid rondom het storten van contant geld. Gevaren rondom het ‘verdwijnen’ van contant geld komen niet alleen van buitenaf, signaleert Van der Weele: „Helaas zijn er ook voorbeelden te noemen van diakenen die geld ontvreemden. Ga er als kerkenraad niet vanuit dat iedereen altijd te goeder trouw handelt. Beperk de mogelijkheden van de eigen leden en voorkom zo dat zij een deel van het collectegeld kunnen ontvreemden.”
Afdragen via de app
De kerkenraad van de hervormde wijkgemeente Pniël Zeist koos er al tijdens het begin van de coronapandemie voor om het collectegeld zo veel mogelijk digitaal op te halen. Achterliggende reden was om de kosten te drukken die het geld storten bij de banken met zich meebrengt. Daarnaast was een ontwikkeling zichtbaar dat er minder geld met collectebonnen en contanten opgehaald werd.
Al vanaf de eerste lockdown-zondag was het mogelijk om via een QR-code geld over te maken via een betaalportaal van Stichting Kerkelijk Geldbeheer (SKG). De gemeente koos na verloop van tijd voor de oplossing van Donkey Mobile, een eigen gemeenteapp. Een belangrijke overweging voor deze keuze is dat dit bedrijf geen verdienmodel hanteert op de giften. De ervaringen met de app –Pniël Zeist genoemd– zijn positief, stelt Reinier Eilander, ouderling-kerkrentmeester van de Oude Kerk in Zeist: „In eerste instantie is de app gemaakt als communicatietool voor de gemeenteleden. Binnen de app is er de mogelijkheid om giften te geven. Al de financiële bijdragen die via de app binnenkomen, gaan voor 100 procent naar het goede doel. Daarom stimuleren we als kerkenraad het gebruik van de app.” Ondertussen geeft het gros van de gemeenteleden via de app de collectegelden aan de daarvoor bestemde doelen. De hoeveelheid collectebonnen en muntgeld loopt steeds verder terug.
Opvallend vindt Eilander dat ook veel ouderen de app gebruiken. „Digitaal geven blijkt vooral veel simpeler en sneller te gaan. Het is fijn dat een steeds groter deel van de gemeente gebruikmaakt van de app.”
Naast de app blijft de hervormde gemeente gebruikmaken van collectebonnen en contant geld voor de kerkgangers die minder mobiel-vaardig zijn, aldus de ouderling-kerkrentmeester.