Vrachtwagenchauffeur Nick Veeken stuurt zijn Renault met achterop een volle puincontainer naar Zwaag, net boven Hoorn. Daar koppelt hij zijn platte aanhanger aan het voertuig.
Nick stapelt twee lege puincontainers in elkaar en zwiept ze op de aanhanger met het portaalsysteem. Ook de volle puinbak hijst hij op de aanhanger. Alles zet hij vast met kettingen. We springen in de truck en koersen naar Amsterdam om het puin te storten.
Nick rijdt met veel plezier voor J. Prijs & Zn. Volgens hem is het bedrijf „een alleskunner in afvalland.” De firma startte in 1918 met de handel in hooi en stro in Broek in Waterland –vandaar dat de vrachtwagens strogeel zijn– en is vandaag de dag ook nog gespecialiseerd in het vervoer van containers, portaalbakken en perscontainers.
Het transportbedrijf beschikt over meerdere portaalauto’s, haakarmauto’s, kraanauto’s, twee Scania’s met torpedoneus. Die laatste zijn hobbyauto’s. De merken zijn divers, legt Nick uit; Renault, Volvo, Scania, MAN – het bedrijf werkt er allemaal mee.
De vijftien chauffeurs van het transportbedrijf rijden veel in Amsterdam. Vanaf 1 januari scherpt die gemeente de milieuzone aan en mogen alleen vrachtwagens en autobussen met emissieklasse 6 en hoger in de hoofdstad rijden. De eigenaar van J. Prijs & Zn., Ceriel Prijs, vervangt meerdere vrachtwagens om aan de milieueisen te voldoen.
De Renault van Nick heeft met zijn 430 pk een opvallend sterke motor voor een portaaltruck. „Prijs hoopt dat door de sterkere motor de versnellingsbak wat langer mee gaat”, weet Nick. ,De Renault en aanhanger kunnen zomaar 30 ton aan laadgewicht te verduren krijgen.”