Economie

Helmer Hol is altijd onderweg

Luid sissend loopt de luchtgeveerde bestuurdersstoel van vrachtwagenchauffeur Helmer Hol (51) automatisch leeg als hij zijn voertuig uitschakelt bij de eerste stop bij PontMeyer in Deventer. Daar worden vandaag de eerste bouwmaterialen gelost. Vervolgens nog vijftien klanten te gaan.

Gert Janssen
10 December 2021 15:20
beeld VidiPhoto
beeld VidiPhoto

Het loopt storm bij de doe-het-zelfwinkels en groothandelsbedrijven voor de bouw. Dankzij de coronamaatregelen is Nederland massaal aan het klussen geslagen. Aannemers komen tijd en personeel tekort om overal carports, tuinhuisjes en veranda’s te plaatsen. En om die te kunnen bouwen is klimmaterieel zoals bijvoorbeeld ladders en steigers nodig, evenals speciekuipen en montageproducten. Little Jumbo uit Zevenaar levert dit aan de groothandel en aan specialisten voor bouwprofessionals.

Drie tot vijf vrachtwagens van deze toeleverancier rijden vijf dagen per week door heel Nederland en delen van Duitsland en België om de bestellingen op tijd te bezorgen. Hol is een van de drie vaste chauffeurs. Al 27 jaar werkt hij –honkvast als hij is– voor de onderneming uit Zevenaar. „Een bedrijf uit Zeeland waar ik spullen bezorgde heeft mij weleens een baan aangeboden, maar die heb ik beleefd afgeslagen.” De transporteur is namelijk verknocht aan zijn geboorteplaats Valburg, waar hij in zijn vrije tijd ook hoofdkoster is in de hervormde gemeente.

Hol is altijd onderweg. Dagelijks voor zijn werk, zaterdags op z’n racefiets, skeelers of schaatsen en zondags tweemaal te voet naar de kerk. Zestien klanten per dag zijn voor hem geen uitzondering. Zijn 10 meter lange Iveco Cargo van 7,5 ton wordt de middag voor de bezorgdatum geladen. De bestelling voor de eerste halte wordt het laatst geladen. „Soms zijn het maar een paar dozen of ladders per bedrijf. Elektrische kachels om een bouwkeet te verwarmen zijn op dit moment erg populair. Iedere stop kost me ongeveer vijf tot tien minuten. Het laten aftekenen van de order doe ik in coronatijd niet meer. Ik noteer alleen de naam van de persoon die de bestelling aanneemt.”

17766647.JPG
beeld VidiPhoto

Hoewel het aantal orders flink is toegenomen, is de verkeersdrukte op de weg daaraan omgekeerd evenredig, vertelt hij onderweg naar Deventer. Normaal begint het rond zes uur ’s morgens al redelijk druk te worden, maar deze woensdag rijdt het vlot door. „Je ziet wel veel vrachtverkeer en bedrijfsbusjes. Voor die bedrijven is er alleen maar meer werk. Maar omdat steeds meer mensen thuis werken, is er toch minder verkeer dan voor de coronacrisis.” Ook het veelgenoemde ‘korte lontje’ bij automobilisten vindt de Valburgse chauffeur erg meevallen. „Het ligt er ook aan in welke regio je rijdt. „In het oosten en noorden van het land zijn de mensen veel relaxter. Soms zijn ze zelfs belachelijk hoffelijk. In het westen is dat vaak anders. Daar trekken ze flink door en hebben ze altijd haast. Maar verkeersagressie is de laatste paar jaren juist afgenomen, is mijn indruk.”

Vier spiegels

Van comfort en veiligheidssystemen is de Iveco-
truck ruim voorzien. Vier spiegels aan iedere kant van de wagen zorgen ervoor dat de bestuurder zijn twee jaar oude voertuig aan alle kanten in de gaten kan houden, ook bij het zogenoemde dokken. Achteruitrijden met een vrachtwagen is een kunst apart. „Soms raak ik helemaal gestoord van het gepiep. Als de deur opengaat, als je achteruit rijdt en als je markeringen op de weg raakt.” Daarnaast houdt een tachograaf de rijtijden scherp in de gaten. Om die reden wordt voor de eerste stop in Deventer wat extra tijd genomen. „Hier hebben ze lekkere koffie. En ik neem een extra bakkie mee voor onderweg.”

17766648.JPG
beeld VidiPhoto

Verplichte pauze

Dat Helmer Hol geen onbekende is bij PontMeyer Bouwmaterialen in Deventer wordt al snel duidelijk. De begroeting over en weer is joviaal. Het eerste kwartier van de verplichte 45 minuten pauze bij in totaal 4,5 uur reistijd is binnen. Niet overal is het mogelijk om een koffiestop te houden –„hoewel ze nergens meer slechte koffie hebben”– maar tijd is geld en ook de blaas van de ‘wegridder’ heeft maar een beperkte capaciteit.

„Helmer is een prima chauffeur”, vertelt planner Roel te Hennepe van Little Jumbo. Die belt Hol onderweg naar Rijssen om te vragen hoe het gaat. „Hij is een rustige en betrouwbare chauffeur die netjes met zijn wagen omgaat en zelden schade heeft. Hij behandelt het voertuig alsof het van hemzelf is.”

„Dat klopt”, bevestigt de bedaarde Betuwnaar. „Met boosheid onderweg schiet je niks op. Een snelheidsboete krijg ik vrijwel nooit en mijn dashcam heb ik in al die tijd nog maar twee keer nodig gehad voor extra bewijsmateriaal bij verkeersincidenten. Eén keer daarvan was bovendien voor een collega-bestuurder.”

Kalm stuurt Hol verder richting Rijssen, daarbij geadviseerd door Google Maps. Nog vijftien klanten te gaan.

> rd.nl/onderweg

Meer over
Onderweg

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer