Laten we als christelijke scholen open zijn naar de media. Ook al schetsen die vaak geen evenwichtig beeld, laten we onze uitgangspunten uitleggen en laten zien hoe we leerlingen een veilig klimaat bieden.
Die oproep deed bestuurder dr. Richard Toes van het Wartburg en Driestar College in Zuid-Holland donderdag tijdens de online onderwijsconferentie van de Association of Christian Schools International (ACSI).
Er is bij veel media en in de samenleving gebrek aan kennis over orthodoxe groepen, signaleerde Toes. „Laten we ruimhartig over ons beleid vertellen, al kunnen we niet voorkomen dat er karikaturen worden geschetst, onbewust of soms heel bewust.”
Als voorbeeld van dat laatste noemde hij een krantenartikel waarin voorafgaand aan een Kamerdebat over burgerschaps- onderwijs bewust de aandacht verlegd werd van islamitische naar reformatorische scholen. „Er ontstond veel ophef over identiteitsverklaringen die ouders moeten ondertekenen. Die verklaringen bestaan helemaal niet, maar er werd bewust een bepaald beeld van onze scholen neergezet. Media met christelijke wortels hebben nu soms een sterk links-liberale inslag. Er lijkt in Nederland een klimaat te ontstaan waarin iedereen steeds meer gedwongen wordt deze liberale waarden te aanvaarden.”
Ouders waarderen het mediabeleid van het Wartburg en Driestar College, zei Toes desgevraagd. „We leggen in de media de Bijbelse waarden uit en laten zien dat we zorg hebben voor de leerlingen, voor álle leerlingen. Bij negatieve aandacht kruipen we niet in de slachtofferrol, maar vertellen we open en eerlijk wat ons drijft. Als er een cameraploeg naar de school komt voor een reportage, stellen we ouders altijd van tevoren op de hoogte, alleen al vanwege het recht van leerlingen op privacy.”
De omgang met media is een vaardigheid die je moet blijven oefenen, zei Mark Spencer, beleidsadviseur van christelijke scholen in Australië. „Bij ons dragen scholen zelf hun positieve verhaal uit. Bij negatieve media-aandacht probeer ik hun woordvoerder te zijn, zodat de schoolgemeenschap uit de wind gehouden wordt.”
Veilige omgeving
Spencer schetste de genderideologie als een politieke beweging die de scheppingsordening wil ondermijnen. „We moeten de Bijbelse waarden en normen blijven onderwijzen.”
De reformatorische scholen willen alle leerlingen, ook homoseksuele jongeren, een veilige omgeving bieden, beklemtoonde Toes. Aandacht voor transgenderjongeren is inmiddels ook een actueel thema. „Het is onze taak onze standpunten duidelijk uit te dragen. Tegelijk trainen we docenten erin op een goede, gevoelvolle wijze te reageren als leerlingen met vragen over hun seksuele oriëntatie komen.”