Jongerenorganisatie Teamalert begint donderdag een onlinecampagne om jongeren te helpen minder van hun mobiele telefoon gebruik te maken. Zo wil de organisatie die veiliger verkeer promoot ook het smartphonegebruik door jongeren op de weg tegengaan.
Volgens een onderzoek van Teamalert van eind vorig jaar voelen veel jongeren sociale druk om op hun telefoon te kijken, bijvoorbeeld om op berichtjes te reageren. De organisatie zegt nu jonge mensen te willen helpen deze druk te weerstaan. „Als zij in het dagelijks leven weerstand kunnen bieden aan de verleiding, zullen zij óók in het verkeer minder snel hun mobiel erbij pakken”, zegt directeur-bestuurder Maartje Burghgraef bij de aankondiging.
De boodschap die daarbij wordt gebruikt is Joy Of Missing Out, tegenhanger van Fear Of Missing Out (FOMO). Dat laatste staat volgens Teamalert voor de angst om dingen te missen op sociale media of WhatsApp, terwijl de bij de campagne gebruikte variant gaat over „het bewust genieten van het hier en nu, zonder steeds op je mobiel te kijken”. De campagne heet „Ik ben even OFF” en zal tot en met 10 november vooral via sociale media worden verspreid.