De Jacobus Fruytier scholengemeenschap (JFSG) en het Van Lodenstein College (VLC) onderzoeken de mogelijkheid van een „vergaande” samenwerking. Een besturenfusie ligt in de lijn van de verwachtingen. Beide besturen hebben de intentie om het onderwijsaanbod in Barneveld verder uit te breiden.
Dat maakten de bestuursvoorzitters van de twee reformatorische scholengemeenschappen maandagmiddag bekend aan het personeel, de scholieren en de ouders. De komende periode onderzoeken de besturen gezamenlijk hoe ze hun onderwijsaanbod zo goed mogelijk kunnen laten aansluiten op de schoolloopbaan van de leerlingen.
Beide scholen hebben een vergelijkbaar onderwijsaanbod en een sterke overlap in het voedingsgebied, leggen Frans van Hartingsveldt en Willem de Potter, bestuursvoorzitter van respectievelijk de JFSG (2620 leerlingen) en het VLC (3842 leerlingen) uit. Die overlap speelt met name in Barneveld en omgeving. „We denken dat we door intensief samen te werken het onderwijs beter op elkaar kunnen afstemmen.”
Van onderlinge concurrentie of tegenwerking tussen de beide scholengemeenschappen is geen sprake, benadrukken beiden. „Helemaal niet zelfs. Maar wel denken we dat we samen de gelden effectiever kunnen inzetten en zo het onderwijs kunnen verbeteren.”
Wisselen
Belangrijke reden voor de samenwerking is het gezamenlijk kunnen bieden van zogeheten thuisnabij onderwijs, dus de mogelijkheid om in of dichtbij de eigen woonplaats onderwijs en zorg te krijgen. „We delen gezamenlijk de opvatting dat reformatorisch voortgezet onderwijs voor leerlingen zo dicht mogelijk bij huis gegeven moet worden”, zegt Van Hartingsveldt.
De aansluiting tussen de onder- en bovenbouw kan op beide scholengemeenschappen beter, vinden Van Hartingsveldt en De Potter. „Onderbouwonderwijs kunnen leerlingen vaak wel in de buurt volgen. Maar als scholieren naar de bovenbouw gaan, moeten ze soms overstappen naar JFSG-locatie Apeldoorn of VLC-locatie Amersfoort of Hoevelaken. Die overstap zorgt ervoor dat sommige leerlingen behoorlijk lang moeten reizen. Onwenselijk. Samen vinden we dat leerlingen in hun schoolloopbaan zo min mogelijk zouden moeten wisselen van locatie of school.”
Zorgstructuur
Om dat in de toekomst mogelijk te maken, willen de beide besturen het onderwijsaanbod in Barneveld verder uitbreiden. „Hoe we dat concreet willen vormgeven, is nog niet duidelijk”, zegt De Potter. „We staan nog maar aan het begin van dit samenwerkingstraject en willen de tijd nemen om die uitbreiding de komende periode verder uit te denken.”
Wel is duidelijk dat groei van het onderwijsaanbod in Barneveld hoe dan ook gevolgen zal hebben voor de andere VLC- en JFSG-locaties, erkennen de beide bestuursvoorzitters. „Maar welke gevolgen dat zijn en hoe we daarop gaan inspelen, weten we nog niet. We willen echt de tijd nemen om hierin zorgvuldige afwegingen te maken.”
Naast het bieden van thuisnabij onderwijs is het optimaliseren van het zorgaanbod van beide scholen een van de redenen om nauwer te gaan samenwerken. „We zien dat ouders soms moeite hebben met het maken van een schoolkeuze voor een kind dat extra ondersteuning nodig heeft”, zeggen beide bestuurders. „Samen kunnen we als scholen betere begeleiding bieden. Doel is dus om samen thuisnabij onderwijs te realiseren, met een goede zorgstructuur daaromheen. De samenwerking is het middel om dat doel te bereiken.”
Slagkracht
Een besturenfusie is een van de opties die in het onderzoek naar een nauwere samenwerking nadrukkelijk op tafel ligt. „We zoeken niet bewust naar schaalvergroting en willen geen groot scholenconglomeraat stichten”, benadrukken Van Hartingsveldt en De Potter. „Het is ook niet zo dat de bestuurlijke slagkracht van een van de scholengemeenschappen niet op orde zou zijn of dat we in de nabije toekomst een grote daling van het leerlingenaantal verwachten. Wel willen we samen verantwoordelijkheid dragen voor zo goed mogelijk onderwijs in ons gezamenlijke voedingsgebied. En om dat onderwijs ook voor de toekomst te borgen is een besturenfusie een voor de hand liggende optie.”
Signatuur
Over wat de nauwere samenwerking voor het personeel en de stafdiensten concreet gaat betekenen, kunnen beide bestuursvoorzitters nog geen uitspraken doen. „We staan aan het begin van een traject dat met gemak zo’n vijf jaar kan duren. Zorgvuldigheid staat bovenaan. We willen de tijd nemen om deze samenwerking voor te bereiden en uit te voeren.”
Uitgangspunt is wel om de JFSG en het VLC als twee zelfstandige scholen te laten bestaan. „Dat geeft herkenbaarheid voor ouders, leerlingen en personeel”, lichten beiden toe. „We willen geen onnodige onrust in de scholen brengen en vinden het belangrijk om de eigenheid van de diverse locaties te handhaven.”