Binnenland

Wiskundedocent over podcast: Belangrijkste is dat ik kennis over de schepping overdraag

Zacharias Klaasse (39) uit Lieren is onlangs gestart met de podcast ”Onbegrijpelijk logisch”. „Jongeren kennis bijbrengen over schepping en evolutie valt niet mee, want ze lezen weinig meer. Toen suggereerde ik podcasts als alternatief.”

23 September 2021 19:05
De schepping zit logisch in elkaar. Tegelijk is ze zo complex dat niemand haar kan begrijpen. beeld iStock
De schepping zit logisch in elkaar. Tegelijk is ze zo complex dat niemand haar kan begrijpen. beeld iStock

Waarom bent u begonnen met een podcast over de schepping?

„Ik speelde al langer met die gedachte. Een paar maanden geleden hakte ik de knoop door: ik start gewoon. Het onderwerp schepping en evolutie heeft altijd al mijn aandacht gehad. Elk jaar verdiepen we ons bij de vakken natuurkunde en scheikunde een week in schepping en evolutie. Dat heeft me zeker aangemoedigd om met podcasts te beginnen.

17527268.JPG
Zacharias Klaasse. beeld RD

Verder spreek ik genoeg jongeren op de jeugdvereniging van onze gemeente, de gereformeerde gemeente van Beekbergen, die met levensvragen lopen. De jv-leiders zouden de jeugd graag aan het lezen willen krijgen, maar dat valt niet mee. Toen suggereerde ik een podcast als alternatief. Er zijn momenteel weinig verantwoorde podcasts op de markt.”

In de naam van de podcast zit iets van een paradox.

„Dat klopt. God heeft gebruikgemaakt van logica. De schepping zit daarom logisch in elkaar. Tegelijk is ze zo complex dat niemand haar kan begrijpen; onbegrijpelijk logisch dus.”

U hebt drie afleveringen gemaakt: een over de begrijpelijkheid van de wereld om ons heen; een over finetuning en een over de herkomst van natuurwetten. Waarom deze onderwerpen?

„De eerste aflevering gaat vanzelfsprekend over de schepping in het algemeen. De volgorde van de andere afleveringen is licht willekeurig. Maar de onderwerpen sluiten uiteraard wel op elkaar aan. De volgende podcast gaat over orde in de schepping. In een grove schets ben ik al met aflevering tien bezig, en in mijn hoofd al bij aflevering vijftien. Ergens wil ik ook elk van de zes scheppingsdagen achtereenvolgens aan de orde stellen. Ik probeer om de drie weken een aflevering te maken. Als ik er vijftien heb, neem ik aan dat ik het wel een jaartje volhoud.”

Wat wilt u met uw podcasts bereiken?

„Het belangrijkste is dat ik kennis overdraag. Kennis is van groot belang. Mijn doelgroep, havo-ers en vwo-ers van zo’n 16 jaar oud, weet heel veel niet over de schepping. Als ze iets niet weten, kun je hen ook niet sturen of richting geven. Ik wil hen met mijn podcasts helpen in hun verdere leven.”

U mengt zich in de podcasts niet in de discussie over schepping en evolutie. Waarom niet?

„Ik hoef God niet te bewijzen. Hij bewijst Zichzelf in Zijn Woord en in Zijn schepping. Daar heeft Hij mij niet voor nodig. Ik leg dat ook uit: de overtuiging van iemand gooi ik niet omver. Maar het maakt alles uit door welke bril je naar de schepping kijkt.

Ik vind de discussie over schepping en evolutie op zich niet verkeerd. Maar wat is je doel? Als dat is: ik zal gelijk krijgen, want ik heb de waarheid in pacht, dan schiet je je doel voorbij. Ik zoek het meer in het stellen van tegenvragen. Hoe onbegrijpelijk logisch zit de schepping in elkaar. Hoe komt dat? Waar komt schoonheid in de schepping eigenlijk vandaan?

Mijn doel is dus niet om mensen die in de evolutietheorie geloven te overtuigen, al mogen ze mijn podcast natuurlijk wel beluisteren. Overigens, 99 procent van de aanhangers van evolutie weten alleen dat zij in evolutie geloven; verder komen ze ook niet. In hun optiek is een mens een zak moleculen, die enige tijd doelloos over de wereld zwerft en vervolgens sterft; ten slotte is dood dood. Ik besef dat als je niet in God gelooft, je geen ander alternatief hebt dan de evolutietheorie.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer