Zaak Agractie tegen anti-zuivelcampagne van start
Boerenactiegroep Agractie eist maandagmiddag in een kortgeding dat een anti-zuivelcampagne van de organisatie Dier&Recht stopt. Met de campagne, die maandag van start ging, zegt Dier&Recht het kalverleed dat gepaard gaat met de productie van zuivel, terug te willen dringen. Agractie noemt de actie „stuitend en shockerend” en vindt dat sprake is van smaad en laster.
Het kortgeding begon maandagmiddag. Agractie eist dat een van de drie billboards in de campagne wordt verwijderd. Het gaat om de afbeelding van een kalf in een kruiwagen dat bij de moederkoe wordt weggehaald in combinatie met de tekst dat zuivel ernstig dierenleed veroorzaakt. Ook eist Agractie rectificatie op de website van Dier&Recht.
„We staan hier met negen trekkers uit de regio. Het zijn alleen mensen uit de regio, omdat we niet teveel overlast willen veroorzaken”, zegt een van de actievoerders. „Maar we willen wel dit kort geding kracht bijzetten en laten zien dat we niet aan dierenmishandeling doen. Er is een hetze tegen boeren aan de gang en die moet stoppen.”
Agractie noemt de campagne van Dier&Recht „stuitend en shockerend” en vindt dat sprake is van smaad en laster. De aanwezige boeren kunnen het kort geding in de rechtbank vanwege coronamaatregelen niet bijwonen. Ze blijven in de buurt van de rechtbank om hun ongenoegen over de campagne te uiten.
In het kort geding eist Agractie dat Dier&Recht stopt met de campagne en eisen de boeren ook een inhoudelijke rectificatie van de beweringen dat de consumptie van zuivel dierenleed zou veroorzaken.
Op de actieposters, opgehangen in de grote steden in Nederland, staat een pak melk afgedrukt met een waarschuwingsafbeelding en -tekst, vergelijkbaar met de gezondheidswaarschuwing op een sigarettenpakje. De tekst luidt onder andere ‘zuivel veroorzaakt ernstig dierenleed’. Volgens Agractie worden dierenhouders hiermee direct en openbaar neergezet als veroorzakers van ernstig dierenleed, „ofwel ernstige dierenmishandelaars”.
Directeur van Dier&Recht en dierenarts Frederieke Schouten stelde eerder over de campagne dat „achter de gesloten deuren van de zuivelindustrie een wereld vol dierenleed schuilt”. Om melk te kunnen blijven geven, wordt een koe elk jaar kunstmatig zwanger gemaakt. „In Nederland worden jaarlijks anderhalf miljoen kalfjes, na een kort en ellendig leven, verwerkt tot kalfsvlees. Dat leed is onnodig, want er zijn tegenwoordig zoveel smakelijke plantaardige alternatieven voor dierlijke zuivel.” Met de campagne wil de organisatie consumenten helpen bij het maken van diervriendelijke keuzes.
Agractie heeft zowel tegen Dier&Recht als tegen Schouten zelf aangifte gedaan en roept boeren op hetzelfde te doen. Ook eist de groep een openbare rectificatie en een schadevergoeding. Agractie vindt het „extra stuitend” dat Dier&Recht op de website reclame maakt voor alternatieve producten van zuivel. De groep vraagt zich af of de producenten ervan de „lasterlijke campagne” betalen.
Volgens Schouten, die nog niet op de hoogte was van de aangifte, is geen sprake van laster. Ze stelt dat zij boeren niet uitmaakt voor dierenmishandelaars. „Dat staat er niet, dat denkt de boer dan zelf. Wij vinden alleen dat je als consument moet weten wat er voor leed achter zuivel schuilt.” Schouten stelt dat de campagne niet wordt gesubsidieerd door producenten van alternatieve producten. „Wij hebben gekeken welke tips we aanraden die lekker zijn. Enkele hebben misschien een kortingscode gegeven, maar ze sponsoren ons niet.”