Verkeer op Haringvlietbrug komende jaren aan banden om trillingen
De maximale snelheid op de Haringvlietbrug (A29), een belangrijke verbinding tussen Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Brabant, wordt twee jaar lang verlaagd naar 50 kilometer per uur. Ook mag het verkeer op en rond de brug nog maar over één rijstrook rijden. Dat heeft demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) besloten, omdat de brug er slecht aan toe is en potentieel gevaarlijk is voor de scheepvaart en het wegverkeer.
„Zonder aanvullende maatregelen wordt de kans steeds groter dat er een klem of plaat loskomt van de brug”, zegt Rijkswaterstaat, dat de snelheidsverlaging nu aan het voorbereiden is. Dat duurt naar verwachting twee tot drie weken. De maatregelen blijven gelden tot aan de vervanging van de klep van de brug in 2023.
Rijkswaterstaat verwacht dat het afsluiten van één rijstrook op de brug tot forse files zal leiden op de A29 en de uitwijkroute op de A16. Door een deel van het verkeer een alternatief te bieden of door buiten de spits te reizen moet de hinder enigszins beperkt worden. Tijdens de avondspits zal de extra reistijd op en rond de brug dan ongeveer 30 minuten zijn.
Het rijdek van de brug bestaat uit 210 aluminium platen die met 700 klemmen aan de klep van de brug zijn bevestigd. De klemmen trillen los door het verkeer dat over de brug rijdt. De sterkte van de trillingen wordt bepaald door de hoeveelheid verkeer, het gewicht van het (vracht)verkeer en de snelheid waarmee het verkeer over de brug rijdt.
Sinds medio mei gaat de brug nog maar één keer per week open voor hoge scheepvaart, schepen hoger dan 13 meter. „Dat wordt gedaan vanwege de veiligheid, omdat er misschien losse klemmen op een schip kunnen vallen”, legt een woordvoerder van Rijkswaterstaat uit. „Elke vrijdag is er een inspectie, en als de brug veilig is, dan kunnen de schepen doorvaren.”
Rijkswaterstaat hoopt dat de trillingen in de klep van de brug zullen verminderen door het verlagen van de maximumsnelheid. Als dat inderdaad zo is, kan de brug mogelijk weer vaker open voor de hoge scheepvaart. Bij onvoldoende resultaat kunnen extra maatregelen nodig zijn.
Volgens de huidige planning wordt de klep van de Haringvlietbrug medio 2023 vervangen en voorzien van nieuwe systemen voor de bediening, besturing en bewaking van de brug. Het vaste deel van de brug en de A29 worden na 2025 gerenoveerd.