Economie

Verkoper kantoormeubelen komt weer op adem

Vanaf 2004 verkoopt Nelis van der Hoek (36) kantoormeubelen, veelal tweedehands. Sindsdien groeit zijn bedrijf Albeka in Hendrik-Ido-Ambacht jaarlijks, maar zo druk als in 2020 was het niet eerder.

28 June 2021 19:41
Nelis van der Hoek poseert voor het bedrijfsgebouw van Albeka. De inpandige showroom telt 9500 vierkante meter. beeld Rob Kamminga
Nelis van der Hoek poseert voor het bedrijfsgebouw van Albeka. De inpandige showroom telt 9500 vierkante meter. beeld Rob Kamminga

Soms bekruipt Van der Hoek nog steeds een surrealistisch gevoel als hij aan het afgelopen jaar terugdenkt. Veel Nederlanders moeten vanwege de coronapandemie thuiswerken, waardoor er een run ontstaat op bureaus, bureaustoelen en ladeblokken. „In 2019 hadden we 12.000 orders, tegen 23.000 in 2020.”

Aan het begin van de coronacrisis ziet het er echter niet naar uit dat de zaken zo zouden verlopen. Als Nederland in maart 2020 voor het eerst op slot gaat, neemt het aantal orders met 20 procent af. Tot zijn opluchting ziet Van der Hoek dat de verkoop de weken daarna weer begint aan te trekken. „Na een week of zes zaten we weer op ons oude niveau van voor de pandemie.”

Voorraad

De consument weet Albeka steeds beter te vinden. In de maanden die volgen, verkoopt het bedrijf zo veel meubelen dat in september zelfs de voorraad bureaustoelen bijna op is. „Voor de pandemie verkochten we zo’n 550 gebruikte stoelen per maand, maar toen liep het op naar 1650”, weet Van der Hoek.

De drukte zorgt voor de nodige veranderingen. Normaliter koopt een mkb-bedrijf een hele partij meubelen op. Nu zijn er veel consumenten die hooguit een bureau en een stoel kopen. Dat betekent dat de meubelen op veel meer adressen moeten worden afgeleverd.

Daarnaast krijgt het bedrijf behoorlijk wat verkochte meubelen retour. Van der Hoek: „De consument maakt vaak gebruik van het retourrecht. Hij koopt een product en beoordeelt daarna pas of hij het echt wil hebben. Bij bedrijven en gemeenten gaat dat anders. Die sturen vrijwel nooit iets terug.”

Van der Hoek merkt in november vorig jaar dat het aantal kleine orders langzaam afneemt. Sinds februari heeft de thuiswerkmarkt volgens hem normale proporties aangenomen. „De consumentenorders waren in maart gehalveerd ten opzichte van de recordmaand september. Op het niveau van maart zitten we nu nog steeds.”

Inhaalslag

Vanaf het moment dat het aantal bestellingen van consumenten afneemt, begint dat van mkb-ondernemingen weer toe te nemen. Zo’n 80 procent van de verkochte meubels gaat nu naar deze bedrijfssector. „Het lijkt wel of deze bedrijven een inhaalslag aan het maken zijn”, meent Van der Hoek.

Bedrijven kopen de meubels in omdat het personeel van lieverlee weer naar kantoor komt. Van der Hoek ziet om zich heen dat steeds meer mensen hier de voordelen van inzien. „Met kinderen thuis of een slechte internetverbinding is het werken vanuit huis lang niet altijd even makkelijk.”

Van der Hoek merkt aan zijn klantenkring dat veel mkb-bedrijven relatief weinig last hebben ondervonden van de crisis. Daarom hebben ze ook de financiële ruimte om te investeren, stelt hij. Dat is terug te zien in het aantal orders. „Ten opzichte van 2020 hebben we nu een omzetgroei van 18 procent.”

Van der Hoek had nooit verwacht dat het zijn bedrijf in de onzekere coronaperiode zo voor de wind zou gaan. „Je kan zeggen dat we in een goede markt zitten, maar ik heb dit toch vooral als leiding van boven ervaren.”

serie Werk & corona

Deel 23 van een serie artikelen waarin mensen vertellen welke gevolgen de coronacrisis heeft voor hun werk. Volgende week maandag deel 24.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer