Wereld in de ban van Ever Given
De opbergboxen van de Blokker, het speelgoed van Intertoys en de stofzuigers van de BCC: allemaal zaten ze in de containers van de Ever Given die vast zat in het Suezkanaal.
De winkelketens vallen onder de Mirage Retail Group. Topman Michiel Witteveen was dinsdag blij dat de spullen voor zijn winkels weer onderweg waren naar Nederland. Hij was bang dat de bevoorrading in de knel zou komen als de opstopping lang zou gaan duren. Hij was niet de enige.
Het lostrekken van de containerreus, afgelopen maandag, is vooral te danken aan Nederlanders, ook al werden die nauwelijks genoemd in Egyptische persconferenties. De bergers van het Nederlandse Smit Salvage, onderdeel van baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis, stuurden de operatie aan. „Erg knap gedaan van ze”, vond Witteveen.
Ondertussen is opnieuw pijnlijk duidelijk geworden dat de wereldhandel wel erg afhankelijk is van het Suezkanaal. De 193 kilometer lange waterweg tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee is goed voor ongeveer 12 procent van de wereldwijde goederenhandel. Normaal gesproken wordt dagelijks voor bijna 10 miljard dollar aan goederen via het Suezkanaal vervoerd. Behalve als er een containerschip dwarsligt.