Supra & Supra ontmoeten elkaar

Wie op de cijfertjes afgaat, denkt dat de nieuwste editie van de Toyota Supra en de editie die tot 1996 hier leverbaar was, amper van elkaar verschillen. Toch laat een kwarteeuw evolutie sporen in de Japanse sportwagen na. Welke? Lees maar!

K8 Communicatie
22 March 2021 19:27
beeld K8 Communicatie
beeld K8 Communicatie

Een zescilinder motor met 3 liter inhoud, een topsnelheid van 250 km/u, een vermogen van zo’n 330 pk en een prijskaartje van rond de 85.000 euro: de oude en de nieuwe Toyota Supra hebben heel wat overeenkomsten. Toch zit er maar liefst 25 jaar leeftijdsverschil tussen deze raspaarden uit de Toyotastal. En dat merk je.

De nieuwste volumemodellen van Toyota zien er stuk voor stuk spraakmakend uit. De nieuwste Supra ook. Toch kon je de voorlaatste generatie evenmin saai noemen! Z’n typische ronde vormen, de spectaculaire achterspoiler, de fraaie achterlichtunits met venijnige ronde lampjes lieten er geen misverstand over verstaan; met deze Supra viel niet te spotten!

De puntgave Supra uit 1994 waar wij mee op pad gaan, behoort tot een privécollectie en is vandaag de dag een zeer zeldzame auto. Vanbuiten kan hij anno 2021 nog prima mee, alleen het interieur, dat is wel een beetje gedateerd: een sober bekledingsstofje, een dashboard dat bestaat uit eenvoudig ogend materiaal en schakelaars en knopjes die uit een Starlet uit die tijd lijken te komen, maken de boel van binnen wel heel basic en niet zo passend bij de nieuwprijs van € 85.000,-.

Knus binnenste

Hoe anders is dat in de 2020-editie! In het knusse binnenste van de Supra GR hangt een sportieve, ingetogen en hoogwaardige sfeer. Dat is bereikt door het gebruik van nette materialen, een groot multimediascherm en fraaie bedieningselementen. De dikke en met leer beklede sportstoelen met de fraaie stiksels geven je precies de juiste beleving die hoort bij zo’n exclusieve sportwagen.

Ook de buitenzijde scoort punten. De ellenlange motorkap, de ‘gemene’ achterzijde en fraaie koplampunits vallen direct in het oog. Dikke 19 inch velgen en twee stortkokers als uitlaatpijp maken het plaatje compleet.

Geweldige rijbeleving

De nieuwste Supra is een heerlijke auto om mee onderweg te zijn. De auto past als een maatpak en de motor reageert altijd gretig op de commando’s. Hij rijdt, stuurt en schakelt perfect en ligt ook in grenssituaties vertrouwenwekkend goed op de weg. Gecombineerd met de achttraps automaat is er een ontstellend snelle respons op het gaspedaal, waardoor de auto er werkelijk altijd en overal als een haas vandoor gaat.

Ondertussen volgt de rode Supra uit 1994 onverstoorbaar de capriolen van z’n broertje. Want ook de klassieker weet wat rijplezier is. Dat begint al met de prachtige sound die dit Japanse staaltje van techniek voortbrengt. Je voelt en hoort de power die deze zuiver klinkende zescilinder produceert. Met 330 pk’s valt er meer dan genoeg te genieten. De prestaties doen nauwelijks onder voor de 2020-editie en dat mag je toch een groot compliment noemen. Heel makkelijk klimt de auto in de toeren en vanaf pakweg 3500 toeren begint de grote turbo een flinke partij mee te blazen. Dan ontvouwt het prestatiepotentieel van deze sportwagen zich ook daadwerkelijk. Je ziet het al aan het koppelverloop: de ‘oude’ moet 4800 toeren draaien om z’n maximale koppel van 441 Nm te genereren, de ‘nieuwe’ heeft z’n 500 Nm al bij 1600 toeren beschikbaar!

De heerlijk schakelende versnellingsbak schakelt licht en trefzeker –typisch Japans–, waardoor je de auto perfect onder controle hebt. De 2020-Supra realiseert hetzelfde maar dan wel op een totaal andere wijze. De vanzelfsprekende hoeveelheid power die altijd op afroep beschikbaar is, maakt het een auto waarmee je als vanzelf (te) hard gaat. Niet beter, niet slechter, maar gewoon anders.

En de winnaar is…

Een winnaar aanwijzen gaat simpelweg niet lukken. Beide auto’s hebben zo hun bekoorlijkheden en zijn alle twee typisch kinderen van hun tijd. Toyota illustreert met dit opvallende duo dat het perfecte sportwagens kan bouwen voor een selecte groep liefhebbers die de kwaliteiten van deze auto’s op waarde weten te schatten. Een nieuwe Supra is wat dat betreft heel wat bereikbaarder dan een model uit de jaren negentig. Niet alleen is het aanbod van die laatste extreem klein, de prijzen benaderen ook die van een nieuwe. Rationeel bezien is de nieuwe Supra GR dan ook de beste keuze. Maar wie eenmaal kennis heeft gemaakt met de klassieker, zou daar zo maar eens door kunnen worden ingepalmd.

Technische gegevens

Toyota Supra 3.0i Turbo (1994)
Motor: 6 cilinders, 2.997 cc en turbo
Vermogen totaal: 243 kW, 330 pk
Koppel: 441 Nm bij 4.800 toeren
Prestaties: 0 – 100 km/u: 5,1 seconden, topsnelheid 250 km/u

Toyota Supra GR 3.0 Legend Premium (2020)
Motor: 6 cilinders, 2.998 cc en turbo
Vermogen totaal: 250 kW, 340 pk
Koppel: 500 Nm bij 1.600 toeren
Prestaties: 0 – 100 km/u: 4,3 seconden, topsnelheid 250 km/u

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer