Soms liggen er tientallen vloerkleden in de bedrijfshal. Ze worden grondig gereinigd. Vuil, vlekken, geuren: „Voor alle problemen op dat gebied hebben we een oplossing”, verzekert Ton Kooijman (56) van Bright & Clean in Papendrecht.
De onderneming behoort niet tot de categorie van de gewone schoonmakers. „Wij zijn specialisten qua kennis en apparatuur.” Tapijt, meubelstoffen, vloerkleden, siergrindvloeren en linoleum: daar richt het bedrijf zich specifiek op.
Halverwege de jaren negentig raakte Kooijman werkloos. Hij vond een nieuwe baan bij een tapijtreiniger. „Toen wist ik al snel: dit wil ik voor mezelf gaan doen.” In 1996 startte hij Bright & Clean, samen met zijn vrouw Janneke. Zij helpt tot op de dag van vandaag mee in de zaak. Inmiddels geldt dat fulltime ook voor twee zoons. Een derde zoon assisteert af en toe. Het mag met recht een familiebedrijf heten.
Particulieren
Aanvankelijk opereerde het echtpaar vanuit huis. Later kochten ze een loods. In 2004 verhuisden Ton en Janneke naar een industrieterrein, elders in Papendrecht; met een bedrijfsruimte pal naast de woning. Aan de overkant van de straat stroomt de rivier de Merwede.
Zij ontvangen opdrachten uit zowel de particuliere als de zakelijke markt. Bij het laatste worden zij soms ingehuurd door een schoonmaakbedrijf voor een specialistische klus. Dat betekent weleens een of meer nachten –dan zitten er geen mensen achter de bureaus– bezig zijn met de dieptereiniging van het tapijt in een kantoor. „We nemen met gemak per dag drieduizend vierkante meter onder handen.” Maar die zakelijke markt is door corona ingezakt. „Je ziet leegstand en personeel werkt tegenwoordig thuis”, licht Ton toe.
Gelukkig was er tegelijk een groeiende vraag vanuit de consumentenkant, waardoor er vorig jaar toch een hogere omzet werd gedraaid. „Mensen zijn meer thuis, kijken de hele dag tegen die vlek aan en zijn bereid wat extra uit te geven om de boel netjes te houden. Ze hebben een emotionele binding met een kleed. Het past bij hun interieur en zij schaffen daarom niet zo snel een nieuw aan. We krijgen hier kleden van 200 euro, maar ook van tot 30.000 euro.
Als er iets aan mankeert, zoeken zij meestal contact met de leverancier. Die verwijst door. Wij hebben bij fabrikanten van vloerkleden en vloerbedekking een goede reputatie. Daar zijn we uiteraard zuinig op.”
Het kleed of bankstel wordt bij de klant opgehaald. Het schoonmaken van grotere oppervlakten gebeurt op locatie. „We bedienen het hele land. De nadruk ligt op de Randstad, maar we rijden ook naar Maastricht en Friesland.”
In de bedrijfshal van Bright & Clean gaat het kleed eerst in de klopmachine, om stof en zand eruit te halen. Daarna de reiniging. Kooijman legt uit: „De basis voor dat proces is gewoon water, heel veel water. Dat wordt onder hoge druk geïnjecteerd en meteen weer opgezogen. Als dat proces is afgerond, verdwijnt het tapijt in de droogkamer, want het mag niet lang nat blijven.”
Na die stappen rest de behandeling van vlekken. „Elk soort vlek vraagt om een eigen aanpak. Het is nogal eens lastig voor ons als mensen er zelf al mee bezig zijn geweest, want vaak gebruiken zij verkeerde middelen. Zelf niets aan doen, dat maakt het voor ons het makkelijkst.” Het verwijderen van geuren vindt plaatst in eveneens de droogkamer, met toepassing van ozongas. „Dat breekt alle geuren radicaal af.”
Planning
Bright & Clean komt verder in actie bij waterschade, door een lekkage of een zomerse hoosbui. „Dan is snelheid belangrijk. We pompen het water weg en brengen met bouwdrogers de vochtigheid omlaag. We hebben veel machines en kunnen, doordat we kleinschalig zijn, snel schakelen.”
Voor de toekomst hopen Ton en Janneke op „gewoon voortzetting van zoals het nu gaat.” „Goed is goed”, benadrukken zij. Contracten voor periodieke werkzaamheden zijn er niet. Janneke: „Onze planning blijft beperkt tot enkele dagen vooruit. Dat geeft best wel onzekerheid, maar toch hebben we altijd werk. We leven als het ware van het dagelijks manna.”