Overheid maakte reclame met Lelystad Airport Krant
De Lelystad Airport Krant, die in augustus van dit jaar bij inwoners van Flevoland op de mat viel, was reclame van de overheid. De krant was een openbare aanprijzing van toekomstige diensten van „het nieuwe vakantievliegveld van Nederland” en van het denkbeeld dat de komst van Lelystad Airport wenselijk is. Dat is geen „louter feitelijke informatie van de overheid over de komst van het vliegveld” en dat had voor de lezers duidelijk moeten zijn, oordeelt de Reclame Code Commissie.
De Samenwerkende Actiegroepen tegen Lelystad Airport (SATL) stapten naar de commissie nadat de krant was verschenen. De Lelystad Airport Krant wordt uitgegeven door de provincie Flevoland, de gemeente Lelystad en Schiphol, allemaal voorstanders van de opening van het omstreden vakantievliegveld. De krant werd tegelijk met huis-aan-huisbladen in Flevoland bezorgd. Volgens SATL leek het alsof Flevolanders „objectieve overheidsinformatie” kregen. Volgens de belangengroepering ontbrak echter elk kritisch geluid.
De Reclame Code Commissie is dat met SATL eens. Volgens de commissie oogt de inhoud van de krant als een reeks redactionele artikelen, maar bij lezing blijken alle artikelen een aanprijzend karakter te hebben. De commissie beveelt de overheden aan om niet meer op deze manier reclame te maken. SATL is tevreden: " Mensen hebben recht op goede, feitelijke en zuivere informatie van de overheid. Dit lijkt nergens op en is gelukkig een halt toegeroepen.”