De veerboot stond zondagavond om 18 uur op het punt te vertrekken vanuit Newcastle. Toen klonk een omroepbericht: Nederland neemt geen reizigers vanuit Engeland meer aan. Vrachtwagenchauffeur Marc de Jong mocht wel aan boord blijven.
De chauffeur die planten en bloemen vervoert voor John Pronk Transport, deed vlak voor het omroepbericht een rondje over het veerboot. „Mensen zaten lekker te eten. Ze moesten dus halsoverkop van boord”, vertelt hij maandagmorgen vanaf de veerboot richting IJmuiden. Die vertrok zondag zo’n anderhalf uur later nadat alle passagiers, behalve de vrachtwagenbestuurders, het schip hadden verlaten.
Zelf vreesde De Jong niet dat hij vast zou komen te zitten aan de overkant van de Noordzee. „Wij hebben een essentieel beroep.” Wel is het volgens hem de vraag of chauffeurs die maandag nog naar Engeland vertrekken voor de Kerst naar huis kunnen. Nu Frankrijk de grens ook voor vrachtverkeer heeft gesloten, voorziet hij een run op de veerboot naar Nederland. „Ben je dus te laat met je boeking, dan heb je pech.”
Overleg
Drie ferrymaatschappijen –Stena Line, P&O Ferries en DFDS– blijven varen voor vrachtvervoer tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Mogelijk gestrande vrachtwagenchauffeurs kunnen dus toch terugkeren naar huis, stelde branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) maandagochtend.
Desondanks raadt de vereniging bemande transporten naar het Verenigd Koninkrijk tot nader order af. TLN liet weten „op het hoogste niveau” te overleggen om duidelijk te krijgen wat de gevolgen voor de transportsector zijn van de afsluiting van het Verenigd Koninkrijk. Aanleiding voor de gesloten grenzen is de zeer besmettelijke mutatie in het coronavirus die in Engeland is opgedoken.
Evofenedex, de ondernemersvereniging voor handel en logistiek, was maandagmorgen nog in overleg over de situatie en kan om die reden nog weinig zeggen over de gevolgen door de verladers in Nederland. „Het hangt ervan af wat er geregeld wordt voor het onbelemmerd laten doorgaan van goederenvervoer”, zei een woordvoerster.
Sla en broccoli
Sinds zondag hebben diverse landen het personenverkeer met het Verenigd Koninkrijk stilgelegd. Het verbod dat Nederland instelde voor het vliegverkeer met passagiers wordt wereldwijd overgenomen.
Het Britse bedrijfsleven vreest dat het vervoer van goederen zwaar getroffen wordt door de noodmaatregelen in Frankrijk, dat gedurende 48 uur ook vrachtwagens weert en de Eurotunnel heeft gesloten. Frankrijk laat goederenvervoer alleen nog toe als de lading niet wordt begeleid door mensen.
De veerdiensten blijven wel varen voor vrachtwagens met goederen, meldde de gemeente Rotterdam. Dat is volgens de gemeente in lijn met het vrachtverkeer via de lucht, dat ook nog is toegestaan.
Het kabinet wil het transport van essentiële goederen draaiende houden. Het kabinet kijkt de komende dagen samen met andere EU-lidstaten naar mogelijkheden om de import van het virus vanuit het Verenigd Koninkrijk verder te beperken.
De Britse supermarktketen Sainsbury’s waarschuwde dat er binnen enkele dagen legen schappen kunnen ontstaan als de goederenstromen tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland niet snel hersteld worden. „Als er niets verandert, zullen we de komende dagen tekorten gaan zien voor sla, bloemkool, broccoli en citrusfruit.” De keten heeft er bij de Britse en Franse regeringen op aangedrongen om tot een oplossing te komen die prioriteit geeft aan de doorgang van producten zoals etenswaren in de havens.