Nederlanders meer dan ooit op zoek naar gratis spullen op Marktplaats
Bezoekers van Marktplaats zochten dit jaar 2,5 keer vaker naar gratis spullen op de advertentiesite dan vorig jaar. Duidelijke pieken waren er tijdens de lockdown.
De zoekterm ‘gratis’ werd bijna 21 miljoen keer ingetikt, vorig jaar lag dat aantal op 8.5 miljoen. Dat meldde Marktplaats dinsdag in zijn jaaroverzicht over 2020.
De coronamaatregelen zorgden dit jaar sowieso voor een enorme boost in het online handelsgedrag van Nederlanders op Marktplaats. Vanaf de eerste lockdown tot eind van dit jaar zag de handelssite een stijging van maar liefst 9 miljoen meer nieuw geplaatste advertenties ten opzichte van 2019. Op de veilingsite worden dagelijks gemiddeld 350.000 advertenties gezet.
Ook het soort zoekopdrachten in coronatijd was anders dan andere jaren. Zo werd meer gezocht naar meubels, kantoorinrichting en spullen voor buitenactiviteiten. De meest populaire rubrieken in aangeboden advertenties waren dit jaar Schoenen en Speelgoed (Lego en Duplo) met bijna 2.8 miljoen en 1 miljoen nieuw geplaatste advertenties.
Buitenspullen
De coronazomer zorgde ook voor meer interesse in buiten- en kampeerproducten. Na ‘gratis’ was ‘camper’ de meest gezochte term. Het aantal zoekopdrachten naar boten, opzetzwembaden en trampolines steeg dit jaar het hardst op de handelssite. Ook werd veel vaker gezocht naar tweedehands laptops, bureaustoelen en bureau’s, vermoedelijk door het vele thuiswerken. En de hometrainer bleek populairder dan ooit.
Puzzels en bordspellen in trek
Naast de top 10 snelste stijgers zochten Nederlanders het afgelopen jaar ook vooral naar game consoles, bordspelletjes, breigerei en puzzels op Marktplaats. Met een piek in de herfstperiode. Het zoekgedrag naar puzzels werd in de maanden september en oktober bijna verdrievoudigd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (177.000 versus 68.000). Met de puzzels van Jan van Haasteren als absolute favoriet. Dit jaar werd ruim 1.5 miljoen keer gezocht op ‘Jan van Haasteren’ en komt daarmee op plaats vijf in de lijst van snelst stijgende zoekwoorden van 2020.