Buitenland

Drie tankvliegtuigen om Syrië teruggetrokken uit Nederlandse oefening

De Verenigde Staten, Frankrijk en Italië hebben onverwacht hun tankvliegtuigen teruggetrokken uit de internationale jachtvliegoefening Frisian Flag. De terugtrekking houdt verband met de dreigende escalatie van de situatie rond Syrië.

12 April 2018 17:16Gewijzigd op 17 November 2020 03:43
Een KDC-10-tankvliegtuig van de Koninklijke Luchtmacht tankte donderdag een aantal F-16’s bij in de lucht boven de Noordzee tijdens de jachtvliegoefening Frisian Flag. beeld Gerard ten Voorde
Een KDC-10-tankvliegtuig van de Koninklijke Luchtmacht tankte donderdag een aantal F-16’s bij in de lucht boven de Noordzee tijdens de jachtvliegoefening Frisian Flag. beeld Gerard ten Voorde

Dat meldt het Reformatorisch Dagblad donderdag op basis van het European Air Transport Command (EATC) op de vliegbasis Eindhoven. Het EATC is een samenwerkingsverband van zeven West-Europese landen voor militair luchttransport.

De drie teruggetrokken tankvliegtuigen maakten deel uit van een vloot van in totaal vijf tanktoestellen, die een bijdrage leverden aan de jachtvliegoefening Frisian Flag. Aan deze internationale, twee weken durende oefening onder leiding van Nederland nemen zeventig gevechtsvliegtuigen deel.

De tanktoestellen houden ook een eigen, zelfstandige oefening onder de noemer European Air-to-air Refueling Training (EART). Tankervliegtuigen uit Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland en de Verenigde Staten zouden tot eind volgende week gezamenlijk trainen vanaf vliegbasis Eindhoven.

Vliegend tankstation

Door de alarmerende situatie rond Syrië hebben de VS onverwacht hun KC-135R Stratotanker teruggetrokken, Frankrijk zijn C-135 Stratolifter. Maandag namen de vliegende tankstations nog deel aan de Frisian Flag op de vliegbasis Leeuwarden. Italië heeft zijn KC767A-tankvliegtuig al eerder teruggetrokken.

De Westerse tankvliegtuigen zijn dringend nodig voor de troepenopbouw in het Midden-Oosten. Westerse bondgenoten hebben daarbij een schreeuwend tekort aan tankcapaciteit in de lucht. De tankvliegtuigen kunnen niet alleen gevechtsvliegtuigen (F-16, F-15,

F-35 etc.) bijtanken in de lucht, maar ook AWACS-radarvliegtuigen of A-10-aanvalstoestellen voor doelen op de grond.

De VS, Groot-Brittannië, Frankrijk en andere bondgenoten sturen manschappen en materiaal naar de regio om voorbereid te zijn op een eventuele escalatie van het conflict rond Syrië. VS-president Trump heeft gedreigd Syrië aan te vallen na de vermeende gifgasaanval op de Syrische stad Douma. Mogelijk is president Assad van Syrië verantwoordelijk voor de aanval met gifgas, waarbij zeker zeventig doden vielen en meer dan 500 mensen gewond raakten.

Tegenvaller

De terugtrekking van de Amerikaanse, Franse en Italiaanse tankvliegtuigen is een forse tegenvaller voor Frisian Flag. De luchtmachten van de deelnemende landen hadden tijdens de internationale jachtvliegoefening onder andere het bijtanken tijdens formatievluchten willen trainen.

Tijdens zo’n oefening vliegen drie tankvliegtuigen op een mijl afstand van elkaar, terwijl gevechtsvliegtuigen om beurten een van de vliegende tankstations komen bijtanken. Daarmee kan in korte tijd een groot aantal vliegtuigen onderweg worden voorzien van nieuwe brandstof.

Frisian Flag moet zich nu behelpen met twee van de vijf geplande tankvliegtuigen. De Koninklijke Luchtmacht zet daarbij één van zijn twee KDC-10’s met tankcapaciteit in. De andere KDC-10 krijgt op dit moment groot onderhoud.

Het Nederlandse tankvliegtuig heeft een actieve bijdrage geleverd aan Operation Inherent Resolve (OIR), de gewapende strijd van de internationale coalitie tegen de terreurgroep IS in Irak en Oost-Syrië. In totaal heeft de KDC-10 meer dan 5 miljoen liter brandstof afgegeven aan vliegtuigen van de anti-IS-coalitie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer