Directeur Van Wijk Logistics: Afsluiting Merwedebrug raakt ons flink
De afsluiting van de Merwedebrug bij Gorinchem voor het vrachtverkeer heeft voor transportbedrijven grote gevolgen. „Ook wij worden flink geraakt”, zegt Eelco van Diggelen, directeur bij Van Wijk Logistics in Giessen.
Van Diggelen hoorde het nieuws dinsdagmorgen rond kwart over zeven. „Ik besefte meteen dat dit voor ons heel vervelende gevolgen heeft. Wij hebben in totaal 120 vrachtwagens, daarvan rijden er 60 tot 70 in de Benelux. De helft daarvan gaat elke dag naar het noorden: via de brug bij Gorinchem richting Rotterdam, het Westland en andere bestemmingen. Die wagens moeten de komende tijd omrijden. Een paar van onze chauffeurs zijn mogelijk in alle vroegte nog over de brug gegaan. Zodra de maatregel bekend werd, hebben we andere routes gezocht.”
Voor de vrachtwagens van het bedrijf uit Giessen betekent dat vooral een ommetje via de Martinus Nijhoffbrug bij Zaltbommel, terwijl voor sommige bestemmingen ook de A59 een uitweg kan bieden. Volgens Van Diggelen gaat de maatregel van Rijkswaterstaat de transportbedrijven geld kosten. „Ik moest vanmorgen direct denken aan de afsluiting van de provinciale weg een paar jaar geleden bij ons in de omgeving. We moesten toen flink omrijden. Die extra kosten kun je niet doorberekenen of verhalen; we konden dat later wél in onze cijfers terugzien.”
De omweg die de chauffeurs op de heen- en terugweg maken, kost extra diesel, extra uren en dus veel geld. Transport en Logistiek Nederland (TLN) schat dat het omrijden de transportsector al gauw een half miljoen euro per dag gaat kosten, ondernemers langs de A27 voorspelden maandag voor hun bedrijven extra kostenposten van 10.000 euro per week en meer.
Van Diggelen waagt zich niet aan zo’n rekensom. „De exacte schade is heel lastig te berekenen. Maar met 30 tot 35 auto’s loopt het inderdaad aardig op. Dat ga je straks terug zien in de cijfers. Naast de extra uren, de brandstof en eventuele files speelt er nog iets anders mee. Door de omweg vertrekken sommige jongens ’s morgens al voor vijf uur. Daardoor moeten we –vanwege het rijtijdenbesluit– aan het eind van de dag extra auto’s inzetten. Als we dat niet doen, maken de chauffeurs te veel uren en slaat de inspectie alarm. En terecht. Die hebben geen boodschap aan een brug die afgesloten is vanwege scheurtjes”, aldus Van Diggelen.
Hij is blij met het overleg tussen ondernemersorganisatie TLN en Rijkswaterstaat. „Dat maakt duidelijk dat heel veel collega’s in de sector zich zorgen maken. Ook al omdat niemand weet hoe lang dit gaat duren. Ik heb al horen zeggen ‘onbepaalde tijd’. Het is al met al bijzonder vervelend. Aan de andere kant doet Rijkswaterstaat dit niet om ons dwars te zitten. Blijkbaar is het nodig, dus we moeten maar niet al te hard zeuren. Er zijn ergere dingen in het leven. We moeten gewoon door en gaan proberen de problemen zo goed mogelijk op te lossen. Vooral voor onze planners en chauffeurs betekent dit een extra uitdaging.”