Station voor nul passagiers
Op station Zwolle-Stadshagen is nog nooit een passagier opgestapt. Dat terwijl het station ruim tien maanden geleden al in de dienstregeling opgenomen had moeten worden. Miljoenen euro’s verdwenen in een te slappe bodem...
Wij erkennen dat we de bodemstabiliteit van de polder Mastenbroek als een te klein risico hebben ingeschat”, gaf projectdirecteur Ans Rietstra van ProRail in juni dit jaar toe. Die erkenning kwam zes maanden na de investering van 26 miljoen euro overheidsgeld in een treinlin van 13 kilometer tussen Zwolle en Kampen.
In december vorig jaar werd bekend dat station Zwolle-Stadshagen, net klaar, niet in gebruik genomen wordt. Om dit station in de dienstregeling tussen beide Hanzesteden op te nemen, moest de trein met 140 kilometer per uur rijden. De slappe veenbodem in de Mastenbroekenpolder biedt echter te weinig stabiliteit voor een trein met die snelheid. Tot nu toe rijdt de trein ‘gewoon’ met 100 per uur verder.
Dat is op zich geen probleem, alleen wordt het nieuwe station Zwolle-Stadshagen daarmee overgeslagen. Alleen met een snelheid van 140 kilometer per uur kan de trein namelijk twee keer per uur tussen Zwolle en Kampen heen en weer rijden en daarbij ook station Zwolle-Stadshagen aandoen.
Helaas is er een extra investering van 100 miljoen euro nodig om toch met 140 per uur over het Kamperlijntje te kunnen denderen, stelt ProRail. Helaas… niemand wil dat betalen.
Elektrische treinen
Sinds juni staan ProRail en de overheden –provincie Overijssel en de gemeenten Kampen en Zwolle– tegenover elkaar. Al 152 jaar rijden er treinen tussen Zwolle en Kampen via polder Mastenbroek. De laatste decennia waren dat dieseltreinen. Deze zijn inmiddels vervangen door elektrische treinen, nadat het spoor vernieuwd en een bovenleiding is aangelegd.
Het scheelde niet veel of er had een regiotram gereden. Een belangrijk onderdeel van die tramlijn was station Zwolle-Stadshagen geworden. Deze snel groeiende Vinexwijk heeft dringend een goede ontsluiting via het spoor nodig, vinden de overheden nog altijd.
Na een investering van 2 miljoen euro liep het tramproject dood: geen enkele marktpartij zag er heil in. Daarom is gekozen voor elektrificatie. Al maanden praten de partijen nu over een oplossing voor station Stadshagen. Voorlopig blijven de hekken van het station gesloten. Geen snelle trein en nul passagiers voor de Hanzelijn!