Volkswagen presenteert 'bonbommetje'
Voor compacte auto’s gebruiken omstanders vaak verkleinwoorden: „Wat een stoer karretje, wat een schattig wagentje”. De nieuwe Volkswagen up! GTI mag dan klein zijn, hij is groots in zijn daden. Het is een ‘bonbommetje’!
Volkswagen vergelijkt de GTI-versie van zijn up! regelmatig met diens illustere voorvader, de Golf I GTI uit 1976. Helemaal onlogisch is die vergelijking overigens niet. De betreffende Golf had namelijk 110 pk (de up! 115), was bijna net zo compact en ook geen zwaargewicht. Tel daar de klassieke GTI-details als de rode sierstripjes, de GTI-logo’s, een lekker sportstuurtje en de rode ruitjesbekleding bij op en de ‘bloedlijn’ naar die allereerste GTI is helemaal gerechtvaardigd.
Puur karakter
Vergeleken met de andere GTI’s uit de Volkswagenstal, heeft de up! GTI het meest pure karakter. Het is geen bloedsnelle auto, maar vergis je niet: in je beleving gaat het namelijk allemaal best hard. De harde cijfers bevestigen dat overigens ook, want een topsnelheid van bijna 200 km/u en een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u in nog geen 9 seconden is natuurlijk bovengemiddeld snel.
Toch ligt de lat inmiddels zo hoog dat dit waarden zijn die vandaag de dag bij een eenvoudige middenklasser horen. Het grote verschil zit ’m echter in de ervaring die de up! GTI geeft bij het leveren van die prestaties. De beleving ‘klopt’ gewoon helemaal. Wie het gaspedaal stevig intrapt, hoort een sportieve brom (die via de speakers bij het stijgen van het toerental overigens nog eens extra wordt versterkt) en gaat er serieus snel vandoor.
Dankzij allerlei aanpassingen aan het onderstel, weet de GTI goed raad met het vermogen. De zesversnellingsbak maakt lekker korte slagen en weet samen met de directe besturing sportief rijden goed mogelijk te maken.
Lol maken
Een snelle rit over een buitenweggetje is eigenlijk het leukst met deze ‘instap-GTI’. Voor je gevoel ga je flink te keer, terwijl het in absolute zin allemaal nog wel meevalt. Dat maakt het heel gemakkelijk om ‘lol’ te maken met de up! GTI, zonder dat het onverantwoord (snel) wordt. Dat zit ’m waarschijnlijk ook in het relatief eenvoudige concept van deze Volkswagen. Het is een pretentieloos ‘gooi-en-smijtkarretje’, waarin je nog ouderwets lol kunt beleven.
Als je met deze ogen naar de up! GTI kijkt, valt de aanschafprijs van rond de 20.000 euro nog best mee. Zeker als je daar de uitgebreide standaarduitrusting bij optelt: 17 inch lichtmetalen velgen, stoelverwarming, de al genoemde GTI-details, airco en vuurrode sfeerverlichting in het dashboard.
Al met al is de conclusie gerechtvaardigd dat de up! GTI een volwaardig lid is van de GTI-familie. Geen snelle langeafstandscruiser zoals z’n grotere broers, maar wel een goed ogende funmobiel met echte GTI-genen. Dat maakt de up! GTI een unieke aanbieding in deze prijsklasse: een auto waarmee je hard kunt gaan, maar nooit te snel. Een „schattig karretje”, deze knalrode up? Ik dacht het niet. Als er al een verkleinwoord gebruikt moet worden, dan ”bonbommetje”.
Specificaties
Volkswagen up! 1.0 TSI GTI
Motor: 3 cilinders in lijn, 999 cc turbo
Vermogen: 85 kW, 115 pk
Koppel: 200 Nm bij 2.000 toeren
Prestaties: 0 – 100 km/u: 8,8 seconden
Topsnelheid: 196 km/u
Prijs: € 19.840,- (vanafprijs geteste uitvoering).
De Volkswagen up! is er vanaf € 10.935. Test ’m zelf bij de dichtstbijzijnde Volkswagendealer.