Mens & samenleving

Re-integreren in hotel Leger des Heils

Conferentiegangers van bedrijven en toeristen die van een vakantie op de Veluwe genieten. Het 50|50 hotel en congrescentrum Belmont van het Leger des Heils trekt een gemêleerd publiek. Het personeel bestaat behalve uit medewerkers die in dienst zijn uit re-integratiekandidaten; mensen met een bewogen verleden die een stap richting de arbeidsmarkt zetten.

21 June 2018 16:07Gewijzigd op 16 November 2020 13:34
Ellis de Bruine en Alex van Zoeren in 50|50 hotel Belmont van het Leger des Heils. beeld VidiPhoto
Ellis de Bruine en Alex van Zoeren in 50|50 hotel Belmont van het Leger des Heils. beeld VidiPhoto

Majoor Bosshart, jarenlang boegbeeld van het Leger des Heils, die staat op de Oudezijds Voorburgwal in Amsterdam. De historische foto is een van de beelden die in het oog springen in de lobby van 50|50 hotel Belmont in de bossen van Ede. Grote zwart-witfoto’s op de wanden geven een indruk van de historie van het Leger.

In de ruime lobby zijn diverse gasten in een van de zitjes geanimeerd in gesprek. In een hoek bevindt zich een winkeltje. Het aanbod bestaat uit kaarten en posters met Bijbelteksten en kleine cadeauartikelen. Ook is er een degelijke stadsfiets –zwarte velgen, rode banden, houten boodschappenkistje– te koop. Merk: Majoor. Het rijwiel is geproduceerd bij een van de re-integratiebedrijven van het Leger des Heils.

Tussen de middag loopt Marcel (43) binnen voor de lunch. Hij werkt vier dagen per week van 10.00 tot 16.00 uur als re-integratiemedewerker, vooral in de groenvoorziening. Deze ochtend heeft hij het gras rond het hotel en congrescentrum gemaaid.

Onder meer door het verliezen van zijn baan als taxichauffeur en een huurachterstand raakte Marcel „flink in de problemen.” Via Werkkracht, het participatiebedrijf van de gemeente Ede, ging hij in maart bij 50|50 hotel Belmont aan de slag. „De mensen hier proberen je te motiveren en zetten je goed aan het werk. En als ik problemen heb, kan ik er met mijn begeleider over praten.”

Congres

Rond de middag stroomt het restaurant vol met 150 deelnemers aan een congres van een evangelische zorgorganisatie. Vanochtend volgden ze een programma in de grote zaal. Na de lunch verspreiden ze zich over het congrescentrum voor diverse workshops.

Het hotel en congrescentrum bevat diverse verwijzingen naar het Leger des Heils. Zo is een zaal vernoemd naar de bekende heilssoldaat William Booth. Toch merkt de bezoeker niet de hele tijd dat hij bij het Leger te gast is. 50|50 hotel Belmont is in de eerste plaats een professioneel bedrijf. „We zijn een hotel met een plus”, zegt hotelmanager Alex van Zoeren in zijn werkkamer, met een piano in de hoek.

Na een opleiding op de hotelschool en een studie bedrijfswetenschappen vervulde Van Zoeren –christen, geen heilssoldaat– diverse functies bij het Leger des Heils. Sinds vorig jaar juni werkt hij de helft van de week in Ede, naast een staffunctie op het hoofdkantoor van de organisatie in Almere.

In 50|50 hotel Belmont trekt het personeel (vijftig man) dagelijks op met medewerkers die een re-integratietraject volgen. Onder laatstgenoemden zijn mensen die ervaring hebben met gebroken relaties, verslavingen en schulden, en die veelal langdurig niet hebben gewerkt. Sommigen waren een periode dak- of thuisloos.

Het gaat op jaarbasis om ruim honderd „deelnemers.” Ze werken in elke discipline van het alcoholvrije hotel: receptie, housekeeping (schoonmaak), bediening, keuken, technische dienst en groenvoorziening. „We proberen hen te laten terugkeren naar een baan in de maatschappij. Hier wennen ze weer aan een werkritme”, zegt Van Zoeren.

Uitdaging

Wie in het kader van re-integratie bij 50|50 hotel Belmont aan de slag wil, hoeft niet eerst een zware selectieprocedure te doorlopen. „Mensen moeten fysiek in staat zijn om te werken, maar verder stellen we geen voorwaarden”, zegt re-integratiemanager Ellis de Bruine. „We zien bijna altijd mogelijkheden. Ook als mensen op drie of vier andere plekken zijn afgewezen, gaan wij de uitdaging aan.”

Via diverse kanalen komen de deelnemers bij Belmont terecht. De Bruine: „We hebben een sterke regionale positie. Het merendeel van de mensen komt via gemeenten en zorginstellingen uit de regio bij ons. In maximaal een jaar tijd richten we ons erop dat ze ”werk-fit” worden. Dit betekent dat ze in staat zijn naar het werk te komen, afspraken nakomen en weer sociale contacten opbouwen.”

Klanten zien geen verschil tussen vast personeel en re-integratiemedewerkers, zegt Van Zoeren. „Ze dragen dezelfde bedrijfskleding en serveren gewoon koffie, net zoals het personeel.” Op de achtergrond heeft begeleiding plaats. De Bruine: „Elke afdeling kent een vaste werkbegeleider. Daardoor zien mensen steeds hetzelfde gezicht. Deze persoon kan een vertrouwensband met de deelnemers opbouwen.”

Wie bij het hotel en congrescentrum solliciteert, weet dat hij op de werkvloer te maken krijgen met mensen die re-integreren. „Ons personeel heeft een groot hart voor onze doelgroep”, zegt De Bruine. „Soms willen personeelseden de re-integratiemedewerkers met van alles helpen, ook buiten het werk, maar we benadrukken dat ze geen hulpverlener zijn. Alles is hier gericht op de werkrelatie.”

Bagage

De ontwikkeling die de deelnemers doormaken, verschilt. Afgelopen jaar stroomde meer dan 50 procent door naar een andere baan, zegt De Bruine. „Soms vinden mensen een betaalde baan. Als dat niet haalbaar is, begeleiden we hen naar vrijwilligerswerk of een dagbestedingsproject.”

Een beperkt deel –15 tot 20 procent– valt tussentijds uit. „Sommigen zijn nog niet klaar voor een baan. Een traject bij ons kan ook helpen om erachter te komen wat nog níét lukt”, legt De Bruine uit. Daarmee is een traject bij 50|50 hotel Belmont niet mislukt, benadrukt Van Zoeren. „Deelnemers krijgen altijd bagage mee waardoor ze verder komen, ook als ze nog niet aan een baan toe zijn.”

Een re-integratiecoach legt contact met bedrijven en instellingen in de regio waar mensen na hun re-integratietraject aan de slag zouden kunnen. Van Zoeren: „Als iemand doorstroomt, zeggen we niet: „Tot ziens!” en dat was het dan. We zorgen voor een warme overdracht. Zowel de deelnemer als de werkgever kan een beroep op ons doen als er vragen of problemen zijn.”

Het doorstromen van deelnemers naar een andere baan hoort voor De Bruine bij de hoogtepunten van haar werk. Ze voelt zich in 50|50 hotel Belmont prima op haar plek. „Ik trek in een unieke setting op met mensen met uiteenlopende achtergronden. Als ik hen spreek, besef ik dat ik net zo goed aan de andere kant van de tafel had kunnen zitten. Ik wil re-integratiekandidaten graag het gevoel geven dat ze erbij horen, dat ze ertoe doen. Mensen aandacht geven, een luisterend oor bieden, is belangrijk, want ze zijn al zo vaak niet gezien of afgewezen. God vraagt van ons naar elkaar om te zien.”

Volgende week start op rd.nl een korte serie over mensen die bij 50|50 hotel Belmont re-integreren.

„Prachtig om Dany bij re-integratie nieuwe kans te geven”

Marieke van den Broek heeft samen met haar man Gert-Jan in Lunteren een bedrijf in asbestsanering. Zelf doet ze het kwaliteitsbeleid van het asbest en personeelszaken. Vorig jaar vroeg de re-integratiecoach van 50|50 hotel Belmont (zie ”Hotel met een plus”) haar of ze ervoor openstond iemand in dienst te nemen na een re-integratietraject.

Van den Broek reageerde positief. Het eerste gesprek met Dany, een veertiger, verliep naar tevredenheid. „Hij bleek heel gemotiveerd.” Bij de tweede afspraak arriveerde Dany niet op tijd. „Een kwartier te laat kwam hij er alsnog aan gefietst. Hij vertelde dat hij oponthoud had gehad, maar hij had zich letterlijk in het zweet gefietst om niet al te laat te komen. Hij wilde graag aan het werk.”

In november ging Dany aan de slag bij het Lunterse bedrijf met circa twintig werknemers. Van den Broek is tevreden over het verloop tot nu toe. „We hadden al ervaring met mensen die de nodige problemen kennen en weten dat ups en downs erbij horen. Zo bleek het voor Dany meer dan eens lastig om op tijd te komen.”

Vanuit een positieve houding sprak Van den Broek hem op zijn verantwoordelijkheid aan. Ook steunde ze hem toen hij opdrachten die hij moest doen voor de cursus Deskundig Asbestverwijderaar niet zag zitten. „We merkten dat die hem nekten. Daardoor kreeg hij de neiging zich terug te trekken, passief te worden. We hebben hem aangemoedigd en geholpen om de opdrachten toch af te maken.”

Tevredenheid over hun nieuwe werknemer, die inmiddels een contract kreeg, overheerst bij het echtpaar Van den Broek. „Gisteren legde Dany tijdens een audit uit waarmee hij bezig was en hoe hij zijn werk uitvoerde. Het was knap hoe hij dat verwoordde. Hij doet zijn werk goed en loopt hard, ook voor een klus die hem minder ligt.”

Haar christen-zijn dreef Van den Broek mede om Dany in het kader van re-integratie een werkplek te bieden. „Als christen besef ik hoeveel ik gekregen heb. Het is prachtig om iemand zoals Dany nu een nieuwe kans te geven. Ik heb hem ook gevraagd of hij een keer met ons mee wil naar de kerk. Daar stond hij voor open. Misschien komt het er de komende tijd een keer van.” Soms moet ze hem meer dan andere werknemers „bemoedigen en coachen.” Dat doet Van den Broek graag. „Als ik in zijn situatie zat, zou ik ook hopen dat er iemand was die een hand naar me uitstak.”

Sociale vakanties

Gelegen aan de rand van de bossen van Ede is 50|50 hotel Belmont van het Leger des Heils een fraaie plek voor vakantiegangers. Het hotel, dat over vijftig kamers beschikt, ontvangt individuele toeristen, maar faciliteert ook een groot deel van het jaar speciale groepsvakanties voor mensen met een smalle beurs.

Diverse groepen, zoals ouderen, gezinnen of jongeren van 12 tot 16 jaar, verblijven dan voor weinig geld een weekend, midweek of week in het hotel. Ineke de Gids (68) is als vrijwilliger bij deze sociale vakanties betrokken. „Op dit moment is er een groep senioren. Voor een relatief klein bedrag krijgen ze een geheel verzorgde week. Eten, drinken, hartige hapjes, een dagtocht: alles zit bij de prijs inbegrepen.”

Op het programma staan ook een optreden van een koor, een modeshow en op zondag een dienst. „Elke ochtend houden we een dagopening en de laatste dag hebben we een bonte avond. Het eerste deel maken we vooral lol met elkaar en daarna zingen we als afsluiting onder andere geestelijke liederen”, zegt De Gids.

De vrijwilliger, aangesloten bij een korps van het Leger des Heils in Rotterdam, zet zich met liefde vijf weken per jaar voor de sociale vakanties in, onder leiding van majoor Loef. „Ik heb m’n hele leven vrijwilligerswerk gedaan, onder meer voor vakantiekampen van de hockeyclub. Ook gaf ik gymnastiekles in bejaardenhuizen. Je moet iets voor een ander doen.”

5050-belmont.nl

Re-integratie

Onder de naam 50|50 biedt het Leger des Heils mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt de mogelijkheid van dagbesteding en re-integratie. In diverse sociale ondernemingen kunnen cliënten, begeleid door jobcoaches, een leer-werktraject volgen. Het aanbod is divers. Zo richt 50|50 Bike zich onder meer op het produceren van fietsen met het merk Majoor en 50|50 Wood op het maken van meubels, „eigentijds, soms net even anders en eventueel geheel op maat.” Bij andere onderdelen van 50|50 doen deelnemers bijvoorbeeld ervaring op met productie- of schoonmaakwerk of onderhoud van bedrijventerreinen.

In Ede zijn re-integratiemedewerkers actief in diverse functies binnen 50|50 hotel en congrescentrum Belmont. Uiteenlopende bedrijven en instellingen komen naar deze locatie voor vergaderingen, trainingen of symposia. Het gaat onder meer om beroepsopleidingen, brancheorganisaties en bedrijven in de commerciële sector die belang hechten aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Uitstroom van de re-integratiemedewerkers naar een duurzame plek in de samenleving staat bij 50|50 centraal. „Werk biedt deelnemers weer perspectief op een zelfstandig bestaan: een eigen inkomen, een gestructureerd leven, sociale contacten en een waardevolle bijdrage aan de samenleving”, zo licht de organisatie het concept toe.

5050-workcenter.nl

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer