FilterNet helpt Kliksafe op weg naar nog meer online veiligheid
Na zeventien jaar neemt de Evangelische Omroep (EO) met „enige weemoed” afscheid van FilterNet. Het internetfilter komt in handen van de christelijke internetprovider Kliksafe, waar het wordt gezien als een welkome aanwinst.
Het is voor Emiel Hop, uitgever bij de EO, alsof hij een kindje moet loslaten. „Ja, ik voel wel een beetje weemoed, omdat ik vanaf het begin bij FilterNet betrokken ben geweest.”
Het internetfilter komt vanaf 1 januari 2019 in handen van Kliksafe, zo maakten beide partijen vrijdag bekend. Als reden noemt de EO dat FilterNet niet meer past bij de kernactiviteiten van de omroep.
Volgens Hop was het in 2001 nog logisch om als omroepvereniging een filter aan te bieden. „We zagen het als onze plicht om gezinnen te helpen met het veilig kunnen internetten zonder allerlei rommel binnen te krijgen.”
Softwarepakket
Eerst deed de EO dat op de manier zoals Kliksafe nog altijd doet: het compleet verzorgen van internettoegang, inclusief modem en eventuele andere netwerkvoorzieningen. In 2006 verkocht de omroep dat gedeelte echter aan Solcon, maar bleef hij wel actief als aanbieder van FilterNet als softwarepakket. Voordeel van deze manier van filteren is dat klanten met een andere provider, denk aan Telfort, KPN, Tele2 en Ziggo, toch gebruik kunnen maken van het filter.
Nu, zo’n tien jaar later, zag de EO zich opnieuw voor de keuze geplaatst: doorgaan met FilterNet of verkopen? Hop: „We hebben gekozen voor het laatste, omdat we ons willen focussen op onze missie. En dat is het vertellen van geloofsverhalen. Meer en meer werd FilterNet een vreemde eend in de bijt.”
Bij koper Kliksafe ligt dat heel anders. Het bedrijf uit Nunspeet is juist gespecialiseerd in filtertechnieken en ziet de aankoop van FilterNet als een welkome aanwinst. „Als je dé provider in online veiligheid wilt zijn, past dit product daar heel mooi in”, zegt Bert Jan Peters, directeur van Kliksafe. „Straks bieden we ook een vorm van filtering die onafhankelijk is van de provider.”
Toch is de overname opmerkelijk te noemen, omdat juist op dit punt Kliksafe regelmatig kritiek uitte. Hoe kijkt Peters daar nu tegenaan? „In principe bestaat die kritiek nog steeds, omdat we zien dat filteren op het netwerk de meest veilige manier is. De techniek gaat echter door. We willen FilterNet verder doorontwikkelen naar het niveau van het Kliksafe-filter. Op termijn zou dat kunnen betekenen dat we nog maar één soort filter aanbieden.”
Verantwoordelijkheid
Tegelijkertijd is er volgens Peters nog een beweging gaande: meer verantwoordelijkheid bij de klant leggen. „Daar zijn we de laatste jaren mee bezig. Wij zijn geen opvoeders, maar leveren techniek die ondersteunend kan zijn in de opvoeding. Met FilterNet krijgen we een product in huis waar het ouderlijk toezicht goed in is ontwikkeld. Dat zullen we voor onze andere producten ook gaan toepassen.”
De pakweg 12.000 klanten van FilterNet zullen van de overname weinig tot niets merken, aldus de twee partijen. De vraag is wel of ze zich thuis zullen voelen bij Kliksafe, een van origine reformatorisch bedrijf.
Emiel Hop heeft daar alle vertrouwen in. „Ik zie dat de twee doelgroepen steeds meer op elkaar lijken, zeker als het gaat om mediagebruik. Daarnaast werkt zowel de EO als Kliksafe vanuit christelijke principes.”
Peters beaamt dat. „Daarnaast zullen de contactmomenten vooral gaan om dienstverlening. En die staat bij Kliksafe hoog aangeschreven. Niet voor niets werden we eerder dit jaar uitgeroepen tot de op één na beste provider van Nederland als het om klanttevredenheid gaat.”
Mobiel filter
Bij de deal hoort ook het mobiele gedeelte van FilterNet. Dat is geen nieuw product voor Kliksafe, want die heeft al enige jaren Kliksafe Mobi in huis. Volgens Peters is er straks nog maar één mobiel filter. „Dat komt omdat beide producten gebruik maken van dezelfde techniek. Het is onzin om twee bijna identieke producten in de lucht te houden.”
Het aantal klanten van FilterNet is de laatste jaren gedaald. Exacte aantallen zijn moeilijk te geven volgens Hop, maar groei was er niet. „Dat heeft vooral te maken met het feit dat we de laatste tijd te weinig hebben geïnvesteerd.”
Iets dat Kliksafe dus wél gaat doen, verzekert Peters. „We gaan FilterNet nog beter maken dan het al is.”