De brandweer is woensdag uiterst voorzichtig te werk gegaan bij een ongeluk met een elektrische auto bij Baarn. De auto, een Tesla, was tegen een boom geknald en raakte zwaar beschadigd. De bestuurder, een 53-jarige man uit Hilversum, kwam daarbij om het leven.
Bij ongelukken met elektrische auto’s volgen de hulpdiensten een speciaal protocol dat in 2009 werd opgesteld door de branchevereniging, aldus een woordvoerder van de RAI Vereniging. Dat is opgesteld omdat de accu’s van elektrische auto’s hoogspanning opwekken. De brandweer weet bij „gewone” ongelukken - als de auto nog op vier wielen staat - precies hoe de elektrische installatie moet worden uitgeschakeld. Bij het ongeluk in Baarn was de auto zo erg beschadigd, dat de brandweerlieden hier vanaf weken om hulpverleners niet in gevaar te brengen. „We namen het zekere voor het onzekere”, laat een woordvoerder van de brandweer weten.
Tesla Nederland heeft technici naar de plaats van het ongeluk gestuurd. Een woordvoerster laat weten dat dit gebruikelijk is bij ongelukken. De technici kunnen de hulpdiensten adviseren en bij het onderzoek helpen. Als de auto is geborgen helpen de technici bij het uitlezen van de boordcomputer. Tesla’s beschikken over allerlei systemen die een bestuurder het leven makkelijker maken. Zo kan de auto van baan wisselen of zorgen dat er niet wordt afgeweken van de rijbaan.
Autopilot-functie
Het is vooralsnog niet bekend of het model dat verongelukte ook over deze autopilot-functie beschikte. Bovendien zijn er allerlei veiligheidsmaatregelen ingebouwd die deze systemen uitschakelen als de bestuurder bijvoorbeeld zijn handen niet aan het stuur heeft.
In april vorig jaar onderzocht onderzoeksbureau TNO in opdracht van de overheid de veiligheidsrisico’s rond ongevallen bij elektrische voertuigen. Daaruit bleek dat dergelijke auto’s „niet onveiliger zijn dan auto’s met conventionele verbrandingsmotor.”
Te water
TNO onderzocht situaties waarin elektrische auto’s te water raken, in brand vliegen of zeer ernstig beschadigd zijn na een ongeval, zoals in Baarn het geval is. In alle gevallen acht TNO de kans „zeer klein” dat onderdelen van de auto onder stroom komen te staan.
Het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV), een informatieplatform voor hulpverleners, maakte eerder een introductievideo waarin een ongeval met een hybride-voertuig in scene is gezet.